Juttuarkisto

19.12.2018

Konepajayhtiö Häggblomille markkina-avaus Keski-Eurooppaan, toiminta vahvistuu Suomessa

häggblomKuva1

Kaivosteollisuuden viimeaikaiset hyvät uutiset ja konevalmistajien noste maailmalla tuovat menestystä myös alan sidonnaisyrityksille. Kaivoskoneidentelaketjusovelluksia ja kauhoja valmistavalla suomalaisella Ab. A. Häggblom Oy:llä kasvu tuo Keski-Euroopan markkinan avauksen ja sen myötä lisää työpaikkoja Suomeen.

Eri toimialojen konevalmistajilla ympäri maailman on kova noste päällä. Häggblom Oy on vuosikymmeniä valmistanut alavaunuja ja telastoratkaisuja suomalaisille laitevalmistajille, mutta nyt avautuivat ovet Keski-Eurooppaan, kun yhtiö aloittaa yhteistyön kansainvälisen laitevalmistajan Terexin kanssa. Häggblom toimittaa Terexin valmistamiin laitteisiin isoja räätälöityjä telakäyttöisiä alavaunuja. Kaupan arvo on yli miljoonaa euroa.

– Olemme olleet vahvasti kotimaassa operoiva yhtiö ja vuosikymmenen alussa jalkauduimme muihin Pohjoismaihin. Nyt olemme saaneet kunnon avauksen Euroopan markkinoille ”isompiin saappaisiin”, Häggblom Oy:n toimitusjohtaja Jukka Karhula iloitsee.

Myös kaivosteollisuuden ilmapiiri vaikuttaa

Autoilun sähköistyessä tarvitaan erilaisia akkukemikaaleja ja metalleja, mikä ruokkii kaivostoimintaa. Metallien kysyntä onkin Karhulan mukaan vahvalla tasolla.

– Akkukemikaalit ja mineraalit ovat erittäin iso megatrendi tänä päivänä paitsi Suomessa myös kansainvälisesti, ja myös se näkyy meilläkin.

Häggblom-konsernin liikevaihto on 30 miljoonaa euroa. Viime vuonna yhtiön liikevaihdollinen kasvu oli huikeat 25 prosenttia ja kasvun ennustetaan jatkuvan tulevaisuudessakin.

– Kaivosteollisuuden ilmapiiri näkyy meidän markkinoilla ja asiakaskunnassa. Kun kaivoksilla louhitaan enemmän, myös meidän ratkaisujamme tarvitaan enemmän, Karhula kuvailee.

Uusia investointeja Suomessa

Häggblom Oy työllistää Suomessa kaikkiaan 120 henkilöä. Positiivinen kasvu tuo investointeja Kokkolan ja Kalajoen toimipisteisiin yhteensä yli kahden miljoonan euron edestä. Kokkolaan valmistuu uusi 3 000 neliömetrin logistiikkakeskus keväällä 2019 ja Kalajoen tuotantotilaan aloitetaan lisärekrytoinnit – tarvetta on kymmenille uusille osaajille.

 

Lisää luettavaa uusimmassa lehdessämme, klikkaa sivuille!


 

18.12.2018

Kiinteistöhuolto Seppo Saksa Oy, Helsinki

Kolme Willeä, kaksi Schmidtiä, hyvää asiakaspalautetta

Seppo_Saksa_Oy

Uudenkarheat Wille 365 ja kaksi Wille 665:sta sekä Schmidtin lakaisukoneet. Uudet koneet ovat aina edellisiä hiljaisempia ja tehokkaampia. Hiljaisesti hyvä tulee.

Moni yritys on syntynyt ja lähtenyt kasvuun yhden miehen huolellisen ja ammattitaitoisen työn seurauksena. Niin myös Seppo Saksa Oy. Helsingin Ruskeasuolla toiminut yritys aloitti Seppo Saksan toiminimenä 1967 ja 1985 maine oli jo niin paljon kiirinyt ympäristöön, että osakeyhtiö oli perustettava. Yritys lähti laajenemaan ja nykyisin sitä vetävät Sepon pojat Teemu ja Samuli Saksa.

Perheyhtiö on ollut myös hyvä työpaikka nyt yhdeksän hengen työntekijätiimille, joista suuri osa on ollut talossa jo yli 10 vuotta. Pitkäaikaiset työntekijät tuntevat huoltokohteet ja palvelun laatu on sen mukaista.

Asiakkaita mukana 80-luvulta lähtien

Yhtiön palvelun laatu ja siihen sitoutuminen näkyy siinäkin, että asiakkaita on edelleen mukana aina 80-luvulta lähtien. Siis lähes neljänkymmenen vuoden yhteinen taival. Melko vakuuttava lukema pienelle yritykselle. Asiakkaita on reilut 50 asiakaskiinteistöä. Yhdeksän vakituisen työntekijän yritys tekee sitten sesonkeina työt isommalla porukalla. Päätoimialueena on Ruskeasuo lähiympäristöineen. Siirtymiin ei kulu paljon aikaa. Yrityksen kautta saa kokonaisvaltaisesti kaikki kiinteistönhoitopalvelut.

Wihurilta uudet Willet

Wihuri on ollut jo muutamia vuosia mukana Schmidtin toimittajana ja kymmeniä vuosia aiemman Willen kautta. Nyt yritykseen hankittiin kolme uutta Willeä vuoden sisään aiempien merkkien sijaan. Vuosia sitten talossa ollut Wille jätti hyvän tuntuman koneeseen. Schmidtien etuna on ollut luotettavuus ja Willeiltä toivotaan samaa. Willeiltä haluttiin enemmän mukavuutta ja hiljaisuutta. Wihurin huoltoja ei ole tarvittu paljoa, Schmidtissä on jo useampi tuhat tuntia. Se on kesäisin Staran ajossa. Pienet korjaukset ja huollot tehdään koneisiin itse.

– Willen hankinnassa yksi näkökulma oli se, että siihen saadaan aura eteen ja hiekoitin perään, niin voidaan ajaa väylät kerralla kuntoon. Lavalla kulkee lisähiekka. Työntövoimaa on paljon kun hiekkaa on parhaimmillaan yhteensä puolitoista kuutiota. Lumet lähtee varmemmin. Eikä tarvitse sen vuoksi erikseen hiekkoja ajella. Se nopeuttaa huomattavasti töitä. Eikä väylät jää liukkaiksi aurauksen jäljiltä, kun hiekka levitetään saman tien. Talvisin Willeihin tulee työtunteja kesää reilummin, vuositasolla useampi sata.

Teemu Saksa odottelee jo seuraavaa kiirekautta, eli talvea. Asiakkaina on myös asuinkerrostaloja  vaativampia kohteita, kuten hotelleja ja vanhusten taloja.

Me lähdetään melkein aina liikkeelle kun on vaikka pienikin lumisade. Ei pääse lumipinnat huonoon kuntoon. Vähintään käydään hiekotus tekemässä. Lumitöissä me ollaan erityisen hyviä. Hyvää palautettakin tulee yllättävän usein. Meillä on hyvä henkilöstö ja heidän työhönsä voi luottaa. Kuskit tuntevat pihat ja väylät. Yritys tarjoaa myös työssäoppimispaikkoja ammattikoululaisille.

Juhani Viitanen

 

Lisää luettavaa uusimmassa lehdessämme, klikkaa sivuille!


 

18.12.2018

 

Kimmo Ahonen Wihurin Cat-liiketoiminnan myyntijohtajaksi

Kimmo_Ahonen

– Wihurilla on perheyhtiön arvot. Kun Caterpillar edustaa tämän alan huippua maailmassa, ja huomasin Wihurin etsivän uutta myyntijohtajaa, tiesin välittömästi ilmoittautuvani ehdolle tähän tehtävään. Konemaailmassa tuotteen menestyminen on kiinni kyvystä johtaa tuotteita, palveluita, ihmisiä ja organisaatioita. Muutos näillä kaikilla sektoreilla on jatkuvaa ja minua kiinnostaa erityisesti se, miten niitä johdetaan, ohjataan, valmennetaan ja motivoidaan muuttuvassa konemaailmassa. Se on suurin haaste. Se vaatii myös päätöksiä, jotka eivät aina ole mukavia. Mutta näiden kautta syntyy myös tuloksia. Parhaimmillaan ihmeitä, kertoo Wihuri Oy Teknisen Kaupan tuore myyntijohtaja Kimmo Ahonen.

Kimmo Ahosen tausta muodostuu kuudentoista vuoden jaksosta kuorma-autoliiketoiminnan piiristä, josta vajaa kolme viimeistä vuotta Länsi-Suomen aluejohtajana. Kimmon tavoitteet ovat olleet aina edessäpäin ja siksi sivuttaisliikettä työmarkkinoilla ei ole nähty.

Uusi tehtävä tuo mukanaan uuden organisaation, jonka on samaa kokoluokkaa kuin aiemman uran organisaatiot. Johdettavan on nyt Witraktorin kaksitoista myyjää, tekninen tuki, assistentit ja koordinaattorit. Reilun kahdenkymmenen hengen myyntiimin lisäksi ympärillä on tukena markkinointitiimi ja yli 200 henkilön jälkimarkkinaorganisaatio, joiden varassaan on paljon onnistumisesta.

Arvomaailmasta

– Jotta pystyt parhaimpaan suoritukseen, myyminen ei ole vain myyntiä, vaan siihen tarvitaan uskottavat tuotteet ja uskottava organisaatio. Ja lopulta pitää uskoa myös itseensä. Silloin tulee esille kunkin oma motivaatio. Minun arvomaailmassani Witraktor ja Caterpillar edustavat arvoja, joiden varaan voin oman työni rakentaa. Omat henkilökohtaiset arvoni perustuvat rehellisyyteen ja avoimuuteen. Rehellisyyteen itselleni, rehellisyyteen ja avoimuuteen organisaatiolle ja rehellisyyteen ja läpinäkyvyyteen asiakkaalle. Asiat ovat on vain asioita joita on turha värittää. Luottamus rakentuu aina näiden arvojen varaan. Koen että Wihuri perheyhtiönä on juuri tällaisten arvojen takana. Ja perheyhtiö on jo arvo sinänsä.

Painotus henkilöjohtamisessa

– Vahvuuteni on henkilöjohtamisessa. Toimin johdonmukaisesti ja haluan, että toimitaan yhdessä, samaan aikaan ja samaan suuntaan. Witraktor ja Caterpillar ovat jo esimerkki johdonmukaisesta ja pitkäjänteisestä yhteistyöstä. Tekemällä yhdessä, kysymällä, kyseenalaistamalla, oppimalla, opettamalla ja antamalla yksilöille tilaa toimia varmistamme motivoituneen ja innokkaan tekemisen. Tässä suhteessa jokaisen kuulluksi tulemisen kokemus on tärkeää. On myös tiedettävä, mikä ohjaa meitä tekemisissämme. Se ei tarkoita, että kaikki voisivat toimia oman linjansa mukaisesti, vaan että kaikki sisäistävät yhdessä sovitut toimintatavat ja toimivat motivoituneesti niiden mukaisesti. Helppoja teitä ei ole. Kaikki me tulemme tekemään virheitä. Minäkin.

Toivottavasti saamme kuitenkin edelleen lisättyä avoimuutta ja keskustelua ja kertoisimme asiat niin kuin ne ovat, eivätkä kertomattomat jäisi kytemään organisaatioon. Sillä tavoin voimme saada aikaan uutta.

Sisäiset esteet

Kimmo Ahonen pitää kaikissa organisaatioissa esiintyviä sisäisiä esteitä aina esteenä erityisesti henkilöstön parhaiden ominaisuuksien esiintuloon. Virtaviivaistaminen ja esteettömyys tuo tuloksia.

– Myynnin johtajana tärkein tehtäväni on aikaansaada olosuhteet, joissa jokainen voi tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. On vain nähtävä kunkin persoonallisuuden sisään ja annettava tarpeellinen tuki. Nähtävä oikeat ihmiset oikeille paikoille. Lähtökohtaisesti meillä rima on jo nyt korkealla ja siksi kaikkea ei tarvitse täällä aloittaa lainkaan alusta. Olen myös paljon pohtinut sitä, miksi erinomaisen koulutuksen saanut myyjä ei menesty, mutta toinen menestyy, vaikka paperilla hänen tietonsa eivät siihen juurikaan viittaisi.

Kimmo Ahosen asenne sisältää myös oman itsen likoon laittamisen riskin.

– Me olemme perinteinen suomalainen yritys. Meillä on ison toimijan helposti lähestyttävät kasvot. Olemme aina olleet arvostettu ja sen päälle on erittäin hyvä rakentaa edelleenkin. Helposti lähestyttävyys tulee näkyä myös johtamisessa. Avoimuuden perinteisiä arvoja haluan viedä eteenpäin silläkin riskillä, että avoin oma itseni joutuu joskus kovaankin myllyyn. Tulevaisuus sitten näyttää miten onnistumme viemään menestynyttä yhtiötä kohti parempaa, päättää Kimmo Ahonen.

Kaksi kertaa polkupyörällä Pariisiin

– Polkupyöräily on ollut jo vuosia harrastuksenani. Kesällä erityisesti. Talvella kävelyä ja kuntosalia ja sitten rinteessä treenaamassa.  Kaksi kertaa olen ajanut Rynkeby-polkupyörämatkan Pariisiin. Vuosina 2015 ja 2016. Ne ihmiset jotka sitä tekevät, pistävät itsensä likoon muiden puolesta. He keräävät rahavaroja syöpää sairastavien tueksi. Se on todellista joukkuehenkeä. Ne ihmiset siellä tiellä Pariisiin ovat jotenkin hyvällä tavalla hyvin erityislaatuisia.

Juhani Viitanen

Lisää luettavaa uusimmassa lehdessämme, klikkaa sivuille!


 


Finnmateria 2018 käynnistyy huomenna Jyväskylässä

Vuoden johtavat kaivosteollisuuden, metallinjalostuksen, kiviainesteollisuuden ja maarakentamisen erikoismessut tarjoavat uusimman tiedon, tekniikan ja innovaatiot.

Tervetuloa kohtaamaan alan ammattilaiset.

Messut ovat avoinna keskiviikkona 21.11. klo 10-17 ja torstaina 22.11. klo 10-16

banneri_468x60


 

 

Loppuunmyyty FinnBuild esittelee rakentamisen koko kirjon

Viimeistä paikkaa myöten loppuunmyyty FinnBuild esittelee rakentamisen koko kirjon start up -yritysten tarjonnasta suurten, kansainvälisten yritysten tuotteisiin ja palveluihin. Entistä kansainvälisempi rakentamisen ja talotekniikan suurtapahtuma järjestetään 10.-12.10. Messukeskuksessa, Helsingissä.

Rakentamisen ja talotekniikan suurtapahtuma FinnBuild on kasvanut kansainväliseen suuntaan. Mukana on 80 ulkomaista yritystä 21 eri maasta ja merkittävimmät keynote-puheenvuorot pidetään englanniksi. Uusia maita on mukana erityisesti Aasiasta ja Kauko-Idästä.

Teema-alueet esittelevät kaikki rakentamisen osa-alueet

FinnBuild Wood, Betonipuisto, FinnBuild Infra, Talotekniikka-alue, Rakennuskoneet, -laitteet ja työkalut sekä Rakentamisen alue esittelevät alansa uusimmat tekniikat, tuotteet ja palvelut. Muun muassa puurakentamisen erityisalueelta, FinnBuild Woodista, löytyvät kaikki puuteollisuuden tärkeimmät toimijat rakennustarvikevalmistajista ja CLT-tuotannosta hirsitalo- ja tilaelementtivalmistajiin. Alue nouseekin kattavuudessaan positiivisesti esiin kansainvälisestä messutarjonnasta. Näyttävällä yhteisalueella voi tutustua muiden puurakenteiden lisäksi esimerkiksi CLT-elementeistä koottuun puukerrostaloon.

Betoniteollisuus on mukana aiempaa näyttävämmin Betonipuisto-nimisellä yhteisosastolla, jossa järjestetään yli 40 tietoiskua. Aiheet liikkuvat betonin kuivumisen mittaamisesta sen ilmamäärän hallintaan ja tiivistämiseen sekä VR-tekniikan ja digitalisaation käytöstä uusiin akustiikkamääräyksiin.

Ohjelma keskittyy erityisesti rakentamisen tehokkuuteen

FinnBuildin ohjelma rakentuu kolmen pääteeman – digitalisaatio 2.0, muunneltavuus ja yhteiskehittäminen – ympärille. Kansainvälisen tason esiintyjiä ovat muun muassa Aalto-yliopiston professori Olli Seppänen (Fixing the productivity problem of construction through improved situation picture) sekä Liverpoolin yliopiston professori Arto Kiviniemi (Why adoption of BIM has not changed the construction industry as expected?). Digipäällikkö Teemu Lehtinen (KIRA-digi) kertoo, miten digitalisaatiosta saadaan laajasti hyödyt tuottavuudessa laadussa ja asiakaslähtöisyydessä ja Juha Salmen vetämässä paneelissa keskustellaan rakennusmääräyksistä. FinnBuild Infrassa TkT Risto Kiviluoma kertoo, miksi sillat sortuvat ja torstaina pidettävässä Infrapoliittisessa iltapäivässä puhutaan infra-rakentamisen ajankohtaisista haasteista. Mukana keskustelussa on muun muassa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Apulaispormestari Anni Sinnemäki puolestaan kertoo, millainen on tulevaisuuden älykäs kaupunki.

SPAN-siltakilpailussa ennätysmäärä osallistuja

SPAN-siltakilpailussa rakennustekniikan ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijat kisaavat siitä, mikä joukkue suunnittelee kilpailun esteettisimmän, kestävimmän ja lähimpänä omia kestävyyslaskelmiaan olevan sillan. Joukkueet rakentavat sillat messuilla puurimoista sekä -liimasta ja työt koestetaan viimeisenä kilpailupäivänä, perjantaina. Kilpailu järjestetään yhteistyössä Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA ry:n, Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry:n, Messukeskuksen ja Industry Partner Sweco Rakennetekniikka Oy:n kanssa.

Koko FinnBuildin ohjelma löytyy: https://finnbuild.messukeskus.com/messuilla/

vihreäviiva

Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela nimetty Vuoden liikemieheksi

Ponsse Oyj:n toimitusjohtaja Juho Nummela on nimetty Vuoden liikemieheksi. Palkinnon jakaa vuosittain Suomen Liikemiesyhdistys yhdessä Kauppalehden ja Aalto-yliopiston kanssa. Ensimmäistä kertaa palkinnon historiassa Vuoden liikemies on noussut toistamiseen samasta yrityksestä. Ponssen perustaja Einari Vidgrén vastaanotti palkinnon vuonna 1997.

Vuoden Liikemies -valinta julkistettiin maanantai-iltana Helsingissä pidetyssä tilaisuudessa. Palkitsemisperusteluissa todettiin, että Juho Nummelassa yhdistyvät nykyaikaisen kestävän johtajuuden tunnusmerkistöt. Raadin arvion mukaan Juho Nummela toteuttaa arjessaan periaatteita, joissa vastuullinen toiminta, läpinäkyvyys ja sidosryhmien osallistaminen ovat tuottaneet sekä taloudellista että työntekijäkokemuksellista menestystä. – Juho Nummelan johtajuudessa yhdistyvät yrityksen juurien arvostaminen ja uuden luominen. Uutta luodaan yhteistyössä kaikkien ponsselaisten kanssa, jonka mahdollistaa se, että Nummela itse syttyy siitä, että yritystä viedään yhdessä eteenpäin, organisaatiotasosta riippumatta. Nummela on aidosti keskusteleva johtaja ja esimerkinnäyttäjä uuden ajan johtamiskyvyistä, raati arvioi.

Juho Nummelan toimitusjohtajakauteen on mahtunut suuria käännekohtia. Nummela aloitti toimitusjohtajana juuri ennen kansainvälistä finanssikriisiä, joka vaikutti vahvasti myös Ponssen toimintaan. Parhaillaan Vieremällä otetaan käyttöön yhtiön historian suurinta tehdasinvestointia.

Akateemiselta arvoltaan Juho Nummela on tekniikan tohtori. Hän on toiminut Ponsse Oyj:n toimitusjohtajana kymmenen vuoden ajan vuodesta 2008 alkaen. Hän aloitti Ponsse Oyj:n palveluksessa diplomityöntekijänä vuonna 2002, toimi yhtiön laatu- ja IT-johtajana vuosina 2005-2006 ja tehtaanjohtajana vuosina 2006-2008. Nummela on palkittu aiemmin myös Future Ceo of the Year -tunnustuksella vuonna 2017.

Suomen Liikemiesyhdistys on vuonna 1896 perustettu järjestö, joka pyrkii ajamaan liike-elämän ja yrittäjien etuja. Yhdistys perusti aikanaan Kauppalehden ja oli mukana vaikuttamassa muun muassa Kauppakorkeakoulun perustamiseen. Vuoden Liikemies -palkintoa on jaettu vuodesta 1980 alkaen.

Juho Nummela_2018.jpg

vihreäviiva

Metso avaa uuden myyntikanavan pienten Lokotrack- murskaus- ja seulontalaitosten myynnille Suomessa

Metso avaa uuden myyntikanavan pienten Lokotrack- murskaus- ja seulontalaitosten myynnille Suomessa. Tehdyn edustajasopimuksen mukaan Rotator Oy myy ja huoltaa jatkossa Metson oman myyntiyhtiön rinnalla pienimpiä, erityisesti urakointikäyttöön suunniteltuja tela-alustaisia murskaus- ja seulontalaitoksia.

”Nyt tehty edustajasopimus avaa tunnetun, kotimaisen Lokotrack-malliston myyntikanavaksi myös erityisesti kaivinkoneita käyttävien asiakkaiden segmentin, jossa Rotator on tunnetusti vahva toimija ympäri Suomea,” arvioi sopimusta Metson jälleenmyynnistä Pohjoismaissa vastaava johtaja Antti Paavilainen. ”Rotator valikoitui kumppaniksemme yhtiön pitkien perinteiden, hyvän ammattiosaamisensa sekä varsin kattavan myynti- ja huoltoverkostonsa ansiosta. Olemme tehneet yhteistyötä jo aiemmin esimerkiksi messutapahtumissa.”

”Sopimus kattaa Metson osalta pienimmät, alle 30 tonnia painavat mallit. Tyypillisiä työkohteita näille laitteille ovat lyhytkestoiset, laitevuokraukseen perustuvat maanrakennusurakat, joissa tarvitaan myös murskausta ja seulontaa. Ensimmäiset Lokotrack-seulat on jo tilattu Rotatorin tarjontaan,” Antti Paavilainen jatkaa.

Koko koneketju samalta toimittajalta

Äskettäin 60 vuotta täyttänyt perheyhtiö Rotator Oy on tunnettu Suomessa erityisesti Hitachi-maanrakennuskoneiden maahantuojana. ”Otamme innostuneena vastaan uuden haasteen Metson murskauslaitteiden edustajana Suomessa. Käytännössä asiakas saa jatkossa halutessaan kauttamme samalta toimittajalta koko tarvitsemansa koneketjun: kaivinkoneen, murskaus- ja seulontalaitteet, pyöräkuormaajan ja vaikka iskuvasaran,” selventää Rotator Oy:n myyntijohtaja Sami Laitila. ”Konetoimituksiin on saatavilla Rotatorin ja Metson monipuoliset vuokraus- ja laiterahoitusmahdollisuudet. Myös yhteensä yli 20 omaa ja sopimushuoltopistettä takaavat, että huoltomme on lähellä missä tahansa Suomessa,” Sami Laitila lisää.

Rotator Oy on yli 60-vuotias perheyhtiö, jonka päätoimipaikat sijaitsevat Pirkkalassa ja Vantaalla. Omia toimipisteitä yhtiöllä on lisäksi mm. Liedossa, Seinäjoella, Kuopiossa, Oulussa, Sotkamossa ja Rovaniemellä. Rotator tuo maahan, markkinoi, myy ja huoltaa maarakennuskoneita, trukkeja, henkilönostimia, kurottajia, nostureita, maantiivistyskoneita ja iskuvasaroita. Vuonna 2017 Rotatorin liikevaihto oli noin 75 miljoonaa euroa ja henkilökunnan määrä on noin 150.

Metso kuuluu alallaan maailman johtaviin teollisuusyrityksiin. Tarjoamme laitteita ja palveluja luonnonvarojen kestävään käsittelyyn ja virtaukseen kaivos-, kivenmurskaus-, kierrätys- ja prosessiteollisuudessa. Ainutlaatuinen osaamisemme ja innovatiiviset ratkaisumme auttavat asiakkaitamme tehostamaan toimintaansa, vähentämään riskejä ja parantamaan kannattavuutta. Metson osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Vuonna 2017 yhtiön liikevaihto oli noin 2,7 miljardia euroa. Metsolla on yli 12 000 työntekijää yli 50 maassa.

866421

Rotator Oy:n myyntijohtaja Sami Laitila (vas.) ja Metson Pohjoismaiden jälleenmyynnistä vastaava johtaja Antti Paavilainen tutustumassa Tampereen tehtaalla Rotator Oy:n myyntiin tuleviin Lokotrack-malleihin.

vihreäviiva

SANDVIKIN AUTOMAATTINEN LASTAUSLAITE TODISTAA TARKKUUTENSA LASILABYRINTISSA 

Itseohjautuvista ajoneuvoista on keskusteltu paljon viime vuosina, enimmäkseen lähinnä käsitetasolla. Kansainvälisellä teollisuuskonserni Sandvikilla on kuitenkin ollut kaivoksissa automatisoituja lastauslaitteita ja louheenkuljetusajoneuvoja jo yli 20 vuoden ajan toiminnassa – ilman yhtään tapaturmaa. Todisteena osaamisestaan Sandvik toi edistyksellisen teknologiansa maan päälle ja laittoi uuden sukupolven automaationsa todelliseen testiin.

Juuri julkaistussa vaikuttavassa videossa Sandvikin 11-metrinen ja 38-tonninen lastauslaite navigoi lasilabyrintin läpi ilman kuljettajaa. Vaikka lasi on materiaalina täysin erilainen kuin kaivostunneleiden kiviseinät, lastauslaite skannaa laserkeilaimillaan myös labyrintin ohuet lasiseinät ja kulkee automatisoidusti sen kapeiden käytävien läpi. Todistaakseen kuvausympäristön todellisuuden, Sandvikin pääjohtaja Björn Rosengren ajaa videon lopussa lastauslaitteella päin labyrinttia rikkoen lasiseinät.

Klikkaa tästä katsoaksesi videon: https://youtu.be/7B2s6C1lAoQ

Klikkaa tästä katsoaksesi projektista tehdyn lyhytdokumentin: https://youtu.be/MdohlxevoT0

”Sandvikin automatisoidut lastauslaitteet ovat olleet käytössä jo yli 20 vuotta, ja niillä on ajettu yli 2 miljoonaa käyttötuntia maanalaisissa kaivoksissa” kertoo Jouni Koppanen, Sandvik Mining and Rock Technologyn automaatioinsinööri. ”Automaatiojärjestelmien etu on, että voimme siirtää ihmiset riskialttiista ympäristöstä turvalliseen ympäristöön eli maanalaisesta kaivoksesta valvomoon maan päälle. Tämä parantaa asiakkaidemme turvallisuutta ja tuottavuutta.”

Sandvik on hiljattain lanseerannut uusia, innovatiivisia seuraavan sukupolven kaivoslaitteita edistyksellisillä automaatio-ominaisuuksilla. ”Uusissa lastauslaitteissamme kauhan täyttö ja tyhjennys ovat automatisoituja ajon lisäksi, mikä on alalla ennennäkemätöntä.”, kertoo Koppanen.

Sandvik on tunnettu innovaatiokyvystään. ”Osa nykypäivän edistyksellisimmistä teknologioista on kehitetty Sandvikilla”, kertoo Rosengren. ”Olemme aina työskennelleet läheisessä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa kehittäessämme uusia tuotteita ja teknologioita. Tulevaisuudessa etenkin digitalisaatio tulee olemaan keskeisessä asemassa sekä meidän että asiakkaidemme tuottavuuden, tehokkuuden ja kestävän kehityksen toiminnan parantamisessa.”

Lasilabyrintti ei luonnollisesti ole lastauslaitteen perinteinen toimintaympäristö, mutta juuri tällainen rohkea ajattelu on pitänyt Sandvikin kehityksen kärjessä monissa teknologioissa, mukaan lukien automaatiossa. Sandvikin AutoMine® -automaatiojärjestelmän ansiosta lastauslaitteet ja louheenkuljetusajoneuvot oppivat turvallisimman ja nopeimman reitin kaivostunneleissa jo ensiajolla. Älykäs järjestelmä kartoittaa reitin laserskannereiden avulla ja tallentaa sen. Sandvikin patentoidut algoritmit yhdessä lastauslaitteen gyroskooppien ja muiden antureiden kanssa varmistavat reitin sielläkin, minne GPS ei yllä.

Loader in glass labyrinth_1_49539_3142x1829.jpeg

vihreäviiva

LEPAALLA TAVATAAN 16.-18.8.2018

Pian on taas aika suunnata askeleet kohti Lepaata. Puutarha-, viher- ja kiinteistöalan ammattilaisnäyttely vehreässä puistoympäristössä Hämeenlinnan läheisyydessä Lepaalla (Hattulassa) järjestetään vuosittain aina elokuussa.

Tänä vuonna näyttely on avoinna torstaina, perjantaina ja lauantaina 16.–18. elokuuta. Torstaina ja perjantaina kello 10–17 ja lauantaina kello 10–16.

Siellä nähdään!

logo

vihreäviiva

 

PONSSE ESITTELEE UUDET STAGE V-PÄÄSTÖTASON MOOTTORIT EU-MARKKINOILLE 

UUSILLA MOOTTOREILLA PUHTAAMPAA TYÖSKENTELYÄ

Ponsse esittelee uudet Stage V-päästötason moottorit EU-markkinoille

Uudet Mercedes-Benz/MTU Stage V-päästötason moottorit sisältävät viimeisintä moottoriteknologiaa ja ovat erinomainen ratkaisu metsäkoneisiin joissa edellytetään ympäristöystävällisyyttä ja luotettavuutta yhdistettynä tuottavaan ja polttoainetaloudelliseen työskentelyyn. Uudet moottorit ovat saatavilla kolmena eritehoisena versiona PONSSE-metsäkonemalleihin.

Kestävän kehityksen kärjessä Ponsse keskittyy tuotteissaan ainoastaan tavaralajimenetelmän tuotteisiin.   Tavaralajimenetelmä on kestävän kehityksen mukainen puunkorjuumenetelmä, joka mahdollistaa muita menetelmiä pienemmät päästöt ja maastovauriot. Uudet Stage V-päästötason moottorit parantavat ympäristöystävällisyyttä entisestään. Uudet moottorit ovat moderneja, vähäpäästöisiä moottoreita joissa hiukkasmassa (PM) ja typenoksidipäästöjen (NOx) määrä on huomattavasti alhaisempi verrattaessa edellisten päästöluokitusten (Stage III ja IV) moottoreihin. Uutuutena Stage V-moottoreissa säädellään myös hiukkasmassan (PM) lisäksi hiukkasten lukumäärää (PN) käyttämällä hiukkassuodatinta (DPF).

Testattua tekniikkaa ja paljon voimaa

Uudet Mercedes-Benz/MTU Stage V-päästötason moottorit ovat tehokkaita ja polttoainetaloudellisia. Vääntömomenttia on kasvatettu kaikissa moottoriversiossa ja maksimiteho on saatavilla aiempaa alhaisemmilla kierroksilla. Uusia moottoreita on testattu laajalti eri markkina-alueilla. Moottoreille on tehty kattavat kylmän- ja kuuman ilmaston kokeet, ja niillä on työskennelty tuhansia tunteja oikeissa olosuhteissa sekä kuormatraktoreissa, että harvestereissa.

Kenttäkokeista saadut kokemukset ovat rohkaisevia, moottoreissa on paljon tehoa ja suuri vääntö. Käytännön voimaa on tarjolla nopealla vasteella jo alhaisilta kierroksilta,  joka parantaa koneen tuottavuutta ja polttoainetaloutta.

Vahva ja tunnettu rakenne – hyvä käyttöaste

Uusien moottoreiden merkittävä etu käyttöä ajatellen on tunnettu ja vahva perusmoottorin rakenne. Stage V-moottorit perustuvat pitkälti edellisen sukupolven Stage IV-moottorin perusrakenteeseen. Merkittävin ero löytyy uudesta pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmästä mistä SCR-jälkikäsittelyn ja EGR-pakokaasujen takaisinkierrätyksen lisäksi löytyy nyt myös DPF-hiukkassuodatin. Jälkikäsittelyjärjestelmä on edelleenkin onnistuttu paketoimaan yhteen katalysaattoriyksikköön, joka on PONSSE-metsäkoneissa lisäksi hyvin lämpöeristetty.

Stage V on eurooppalainen päästötasovaatimus joka astuu voimaan vuonna 2019. Ponssen EU-alueelle toimittamissa metsäkoneissa siirrytään käyttämään Stage V-moottoreita 2019 vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

Uudet moottorit ensiesitellään FinnMetko-messuilla Jämsässä 30.8-1.9.2018.

vihreäviiva

KEHÄKONEPÄIVÄT 2018
PE 4.5. klo 9–17 ja LA 5.5. klo 9–15
Minikoneen tiloissa Vantaalla osoitteessa Vasamakuja 1

Hansa-Machines ja Minikone aloittavat toukokuun uutuuskoneiden esittelyllä Vantaan konepäivillä.
Yhteistyössä järjestettävillä konepäivillä on tarjolla lounasta (härkää punaviinikastikkeessa) ja
ruokailun yhteydessä pääsee tutustumaan myös asfaltti- ja betonijyrsimiin työnäytöksissä. Näytösajat
perjantaina 11:30 & 15:00 ja lauantaina 12:00.

Minikoneen tuotteista pääsee kokeilemaa pakasta vedettyjä ECM 1 -10 ton
kaivinkoneita ja paikalla myös uutuus ES14 1,3 ton kaivinkone.

Hansa-Machinesin tuotteista paikalla on koeajettavissa uusi Mecalac 9MWR.
Nähtävillä myös Erkat ja Kemroc jyrsimet, AJCE vasarat,
Arden kahmarit, GI-DA magneetit, TreviBennen
pulveroijat, Dardan halkaisusylinterit ja paljon muita
purku-, maanrakennus- ja ympäristökoneita.

Minikoneen ja Hansa-Machines :in tuotteiden lisäksi
konepäivillä ovat mukana myös Norcar, SMP parts,
HonkajokiWorks Oy, Teboil ja Siemens.

vihreäviiva

RealMachinery laajenee Kuopioon

RealMachinery Oy:n avaa uuden toimipisteen Kuopioon keväällä 2018. Uudet toimitilat avautuvat osoitteeseen Virranniementie 5, 70420 KUOPIO. RealMachinery Kuopion toimipisteeltä saa jatkossa täyden palvelun konetalo konseptin mukaisesti sekä myynti- ja vuokrauspalvelut että varaosa- ja huoltopalvelut. Kaksi työntekijää on jo rekrytoitu Kuopioon ja kaupallinen toiminta toimipisteessä alkaa virallisesti 1.4.2018 lähtien. RealMachineryn tavoitteena on olla toimialan asiakaslähtöisin toimija, joten nyt etsimmekin Kuopion toimipisteeseen lisää tekijöitä palvelemaan asiakaskuntaa. Haemme erityisesti kenttähuollon ammattilaista mukaan joukkueeseen. Jos kiinnostuit niin ota yhteyttä Satu Särkkään (rekry@realmachinery.fi / 0400 980 630).

vihreäviiva

Kesko-konserniin kuuluva Konekesko Oy on sopinut myyvänsä STILL trukit -liiketoimintansa STILL Gmbh:lle. Liiketoiminnan siirto tapahtuu 1.2.2018.

STILL perustaa Suomeen sivuliikkeen joka toimii osana STILLin Pohjoismaista myynti- ja huolto-organisaatiota. ”STILL Finland” jatkaa nykyisissä toimitiloissa Vantaan Hakkilassa osoitteessa Vanha Porvoontie 245. Luovutuksen kohteena olevan liiketoiminnan henkilöstö siirtyy kokonaisuudessaan kaupan myötä ostajalle vanhoina työntekijöinä. Suomen liiketoiminnan vetäjänä jatkaa Pekka Vaisto.

vihreäviiva

 

Tyri Lights mallinsi 3D-valaistuksen Länkkäriin

 

TYRI Länkkäri_1 Vaativissa ympäristöissä työskentelevä, runko-ohjattu monitoimikone tarvitsee optimaalisen valaistuksen. Tyri Lights suunnitteli erittäin kattavan valaisinvalikoimansa pohjalta täysin kattavan valaistuksen Tomi Hallian Lännen 8600i –koneeseen. Lännen Tractors toimitti Tyrin käyttöön 3D-kuvat joiden pohjalle valaistussuunnitelma tehtiin. Tyrin valaisimia käytetään lähinnä Norjan vientikoneissa. Kokonaisvaltainen, premium -tasoinen 3D -valaistussuunnittelu on ensimmäinen Länkkäriin tehty. Tyri Lightsin suunnitteluosasto kuunteli myös Tomi Hallian näkemyksiä työkohteiden erityistilanteista ja hienosääti suunnitelmansa niiden pohjalta valmiiksi. Valaistuksesta haluttiin paras mahdollinen. Ja sellainen siitä tuli.

TYRI kopteriLänkkäri talvisella työmaalla. Kuvasta näkyy, miten tehokkaasti valokuvio kattaa koneen ympäristön. Kauhapuomissa sijaitseva valaisin tuottaa leveän valokeilan kauhan huulilevyn ympäristöön.

Asymmetriaa, värilämpötiloja, optiikka ja sijoittelu

Työkoneeseen paras valaistus syntyy värilämpötilasta, valotehosta, asymmetristen valaisinten ominaisuuksista, kuten optiikasta ja valaisinten sijoittelusta.

– Värilämpötila on tärkeä kuljettajan rasitusta vähentävä tekijä. Liian kirkas valkoinen näyttää alkuun upealta, mutta alkaa myöhemmin rasittaa silmiä. Tyrin valaisimissa ollaan lähellä päivänvalon spektriä. Työkohteisiin, joissa tarvitaan lämpimämpää valon väriä, Tyrillä on omat valaisinmallinsa, kertoo tuotepäällikkö Anders Wärnman Tyri Lightsiltä.

– Valoteho ei saa olla myöskään liian suuri. Kuljettajan ei kannata häikäistä itseään. Valonheitinten tehon valinta yhdistettynä linssirakenteen valintaan mahdollistaa optimaalisen valaistuksen. Erityinen valaisukohde Länkkärin tapauksessa oli kuormaajan ja työlaitteen kiinnikkeiden valaisu pimeällä suoritettavaa kytkentää varten. Tämä ratkaistiin käyttämällä ns. maitolasilla hajautettua, pienitehoisempaa valoa. Valo on häiritsemätön, tasainen ja pehmeän miellyttävä, mutta täysin riittävä kytkennän suorittamiseen.

Valaisinten 3D-mallinnusTyri Lightsin 3D-valaistusmallinnus Länkkäriin. Valaisinten määrä, suunta ja valokuvio on tarkasti määritelty optimaalisen valokuvion ja valotehon aikaansaamiseksi.

Paljon valoa, vähän häikäistymistä

Lännen Tomi Hallia _5 TYRI_3 Koneen ympäristön valaisu helpottaa myös ympärillä työskenteleviä. Kun kaikki on hyvin näkyvissä, vahingot, kolhut ja osumat vähenevät. Ylimääräisiä työmaavaloja ei juuri tarvita.

Asymmetrisen valaisimen valoa ei ”lähetetä” taivaalle, vaan kohteeseen. Asymmetrisyys, eli epäsymmetrisesti vain tietyn tason toiselle puolelle suunnattu valokeila, estää myös ympärillä ja rakennuksissa olevien häikäistymistä. Joissakin tapauksissa myös symmetrisyys on hyvä ratkaisu, kuten kaivurin kauhan valaisussa. Länkkärin kauhapuomiin kiinnitettiin liimaamalla hyvin matalarakenteinen valaisin, joka valaisee kauhan huulilevyn liikealueen. Kaivupuomille on myös oma valaisimensa. Yhtään reikää ei puomiin porata. Tomi Hallia käyttää kauhaan suunnattua puomivaloa päivänvalossakin, valaisemaan hämärien talvipäivien aikana tummaa kaivantoaluetta. Työnteko helpottuu.

Länkkäriin tehty perussuunnitelma täydentyi käytännön testeissä vielä kahdella valaisimella molemmille sivuille. Niiden avulla lisätään erityisesti ympärillä liikkuvien turvallisuutta. Runko-ohjatun koneen sivut kun jäävät muutoin vähemmälle valaisulle varsinkin käännyttäessä.

Valaisinten kestoikä

Tyri Lights on vaativien led-valaisimien suunnitteluun ja valmistamiseen erikoistunut ruotsalainen yhtiö. Sen tuotteita on ensiasennusvarusteina useissa suomalaisissa konemerkeissä.

Tyri antaa valaisimille 5 vuoden takuun ja 30 000 tunnin kestoiän. Valaisinkotelo on suunniteltu siten, että jäähdytysrivat on hiukan ylimitoitettu. Silloin ei kuraantuminenkaan vie heti jäähdytystehoja kriittisen rajan alle. Led-valaisimen valotehon pysyvyys kun on ratkaisevasti kiinni valaisimen käyttölämpötilasta.

Valaisimia erilaisiin käyttökohteisiin

Tyrin valaisimissa kiinteästi asennetun valaisimen linssit voidaan helposti vaihtaa toisentyyppisiksi irrottamatta koko valaisinta. Helppo operaatio työkohteen valaisuvaatimusten muuttuessa. Kaikki Tyrin valaisimet ovat suojausluokaltaan IP69K (täydellisesti suojattu, pölytiivis ja kestää suurella paineella läheltä ruiskutettua kuumaa vettä ja höyryä).

Valaisimet on pääosin suunniteltu yhteen jänniteluokkaan muutamia erikoiskäyttöön soveltuvia lukuun ottamatta.

Valokuvio

Valaistuksen intensiteettikaavio. Oikealla ylhäällä oleva pieni varjostuma on pakoputken aiheuttama mutta niin vähäinen, ettei sitä normaalityöskentelyssä edes havaitse.

Valaisusuunnitelma tehtiin käyttämällä seuraavia valaisintyyppejä:

-Wide asymmetric
-Narrow symmetric
– Diffused.

  Katso videolta, miten TYRIn valaistus toimii Tomi Hallian Länkkärissä talvisella työmaalla.

 

vihreäviiva

Adolf Lahti Yxpila Oy:lle maailman suurin hydraulinen nosturi
Mantsinen 300 HybriLift lastaa Vuosaaren satamassa

Mantsinen B_6

Mantsinen 300 Hybrilift kuormaa laivaa, joka näyttää isolta, mutta ei sitä ole. Mantsisen kyky kuormata ulottuu tätäkin huomattavasti kookkaampiin laivoihin.

Vuosaaren satamassa konetta operoi Adolf Lahti Oy:n sisaryritys, ahtausliike M. Rauanheimo Oy. Mantsinen 300 HybriLift laivaa pääasiassa sellua ja sahatavaraa. Perinteisiin nostureihin nähden uusin ja suurin Mantsinen kykenee huomattavan suureen tarkkuuteen ja nopeaan työkiertoon. Paitsi suurten laivojen lastaukseen, Mantsinen 300 kykenee käsittelemään myös kontteja ja bulkkitavaraa. Täysi 40 jalan kontti siirtyy 48 metriä ilman että konetta tarvitsee siirtää. Tarkka hydrauliikka lisää myös satamatyön turvallisuutta.

HybriLift lisää merkittävästi energiatehokkuutta

Koneen 38 metrin ulottuma mahdollistaa puominlaskun aikana merkittävän energiamäärän varastoinnin. Hydraulinen energia käytetään seuraavaan nostoon. Pääpuomin neljästä sylinteristä on kaksi ylintä vetäviä, alemmat työntäviä. Järjestely saa aikaan paremman energian varastoinnin paineakkuihin. Adolf Lahti Oy:n kone on varustettu Volvon Tier 4f -dieselillä. Koneessa käytetään AdBlue –järjestelmää. HybriLiftin ansiosta dieselin koko voi olla tavanomaista pienempi. Energia kun varastoidaan tehokkaasti, eikä siksi kaikkea tarvitse tuottaa dieselillä. Optimaalisimmissa työtehtävissä polttoaineen säästö saattaa olla lähes 40% tavanomaisiin järjestelmiin verrattuna. HybriLift on patentoitu. Nosturin saa tarvittaessa myös sähkökäyttöisenä.

Kuljettajalla optimiolosuhteet

300 ohjaamo1
Ohjaimissa Jan Bärlund. Ammattimiehet ottavat tämänkin kokoisen koneen melkein heti haltuunsa. Vuosien kokemus näkyy vaikka tällä koneella työpäivä on ensimmäinen.

Ohjaamo on Mantsisen patentoima, nostimella varustettu. Sitä voidaan liikuttaa sekä vaaka- että pystysuunnassa. Suuremmassa ohjaamomallissa on myös lisäistuin koulutuskäyttöön. Tutustuessamme ensimmäisenä uuden koneen työpäivänä sen käyttöön, ohjaamossa kiinnitti huomiota sen hiljaisuus ja erinomainen näkyvyys. Kuljettajat, jotka ajoivat konetta työtehtävässä kuvaushetkellä ensimmäistä päivää, olivat ajaneet aiemmin jo pienempiä Mantsisen koneita ja siksi työt lähtivät heti sujumaan vaikka konekoko oli nyt moninkertainen. Kaikki kehuivat myös uuden 300:n erinomaista ohjaussauvojen tunnokkuutta sekä koneen pehmeää ja erittäin tarkkaa ohjattavuutta. Lastauksessa olleet kahdentoista tonnin painoiset sellupaalit sijoittuivat laivan ruumaan tarkkoihinkin väleihin erinomaisella tarkkuudella. Vaikuttava ominaisuus tämänkokoiselta koneella.

Jättimäinen, mutta nopea

300 kopteri

380 tonnin painoinen Mantsinen 300 HybriLift on varustettu kantopinnaltaan 10 metrin teloilla, jossa lappujen leveys on 1200 mm. Maksimi siirtonopeus on 1,5 km/h. Taittopuomiin saa useita pituusvaihtoehtoja välillä 10 – 18 metriä. Mantsisen omat työlaitteet kattavat valtaosan lastaus- ja siirtotarpeista. Sellupaalien nostoon Vuosaaressa käytetään tosin ruotsalaista nostinta. Kone pystyy pisimmällä taittopuomilla nostamaan yksitoista tonnia noin 40 metrin korkeuteen.

Rauanheimo C_13
Kaksitoista tonnia sellua nousee kevyesti laivan ruumaan.

 Mantsinen B_9

 

 

vihreäviiva

WIHURI OY TEKNISEN KAUPAN TOIMIALAJOHTAJAN NIMITYS

Laineenkare

Vesa Laineenkare (YeUps, KTM) on nimitetty Wihuri Oy Teknisen Kaupan toimialajohtajaksi ja Wihurin johtokunnan jäseneksi 1.1.2018 alkaen.
Vesa on vastannut vuodesta 2016 Wihurin Teknisen Kaupan Caterpillar-liiketoiminnasta ja vastaa siitä myös jatkossa toimialajohtajuuden lisäksi.

vihreäviiva

ROTATOR OY:N TOIMITUSJOHTAJAN NIMITYS

 

Jari Valtanen
Rotator Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty 1.2.2018 alkaen DI Jari Valtanen (47). Jari Valtanen on toiminut Rocla Oy:n kansainvälisissä vastuullisissa tehtävissä.
Rocla Oy kuuluu kansainväliseen Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. ryhmittymään. Viimeksi Jari Valtanen on toiminut toimitusjohtajana Rocla Solutions Oy:ssä,
joka myy ja huoltaa trukkeja sekä niihin liittyviä asiakasratkaisuja.
Rotatorin nykyinen toimitusjohtaja Thomas Åhman jatkaa edelleen yhtiön hallituksen jäsenenä. Rotatorin liikevaihto oli viime vuonna 74 miljoonaa euroa ja toiminta valtakunnallista. Rotator edustaa ja huoltaa kaivos-, maanrakennus-, nosturiliiketoiminnan- ja teollisten toimijoiden tarvitsemia koneita ja laitteita.

Lisäksi yrityksellä on tytäryhtiö Virossa.

 

vihreäviiva

TASAVALLAN PRESIDENTTI PALKITSI PONSSEA KANSAINVÄLISTYMISESTÄ

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt Ponsse Oyj:lle Suomi 100
-juhlavuoden erikoispalkinnon vuosittain jaettavasta
kansainvälistymispalkinnosta. Kansainvälistymispalkinnot ovat tunnustus
kansainvälisesti menestyville suomalaisyrityksille ja niiden taustalla
vaikuttaville yhteisöille.

– Suomi 100 -juhlavuoden ja samalla Tasavallan presidentin
kansainvälistymispalkinnon 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi myönnetty
erikoispalkinto haluttiin antaa yritykselle, joka on vuosikymmenten ajan
osoittanut pitkäkestoista kansainvälistä, kannattavaa ja kestävää kasvua sekä
kykyä uudistua. Ponsse on omalla toiminnallaan antanut merkittään panoksen
kokonaisen toimialan sekä alan muiden yritysten menestykselle sekä osoittanut
huomattavaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta, Finpron toimitusjohtaja ja Team
Finland -johtoryhmän jäsen Markus Suomi kertoo.

Ponssen tänään vastaanottama erikoispalkinto myönnettiin nyt ensimmäistä
kertaa, eikä kansainvälistymispalkintoa ei ole aiemmin myönnetty kahdesti
samalle yritykselle. Ponsse vastaanotti Presidentin kansainvälistymispalkinnon
edellisen kerran vuonna 2003. Vuodesta 2015 alkaen ehdotuksen palkittavista
yrityksistä ja yhteisöistä on tehnyt Team Finland -johtoryhmä.

Kunnianosoitus koko toimialalle

– Olemme äärimmäisen ylpeitä ja nöyriä saamastamme tunnustuksesta. Tämä on
erittäin suuri asia meille ponsselaisille ja samalla koko toimialalle, Ponsse
Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgrén kiittää.

– On hienoa, että voimme edustaa tämän palkinnon osalta myös asiakkaitamme,
metsäkoneyrittäjiä sekä kaikkia sidosryhmiämme niin koneenrakennuksen,
puunkorjuun, koulutuksen kuin metsäteollisuuden saralta. Tämä tukee sitä
ajatusta, jonka Ponssen perustaja, supistetun kansakoulun käynyt ja
metsäsavotoilta 14-vuotiaana työnsä aloittanut, Einari Vidgren puki aikoinaan
sanoiksi: Yksin ei ole kukkaan mittään, hyvällä porukalla tulloo paras tulos,
Juha Vidgrén jatkaa.

Ponsse on toiminut yrityksen syntysijoilla Vieremällä vuodesta 1970 lähtien ja
on tänä päivänä maailman johtavia tavaralajimenetelmään perustuvien
metsäkoneiden valmistajia. Palkitsemisperusteissa todettiin, että Ponssen
kasvutarina heijastelee Suomen kasvua maa- ja metsätalousmaasta
digitalisaatiota ja biotaloutta pelottomasti hyödyntäväksi tietoyhteiskunnaksi
unohtamatta syvälle metsään ulottuvia juuria sekä yhteisöstä huolen pitämistä.
Yhtiön perustaja Einari Vidgrén oli alun perin metsäkoneyrittäjä, ja
urakoitsijoiden tarpeet ovat edelleen korostetusti yrityksen toiminnan
keskiössä.

Palkitsemisperusteissa kiinnitetiin huomiota myös siihen, että yhtiö on pitänyt
keskeiset toiminnot tiukasti omissa käsissään ja tiiviisti toisiinsa
kytkeytyneenä. Vieremällä Ponssen tehtaan yhteydessä toimii kumppanuusyritysten
kylä, jossa tehtävä yhteistyö edistää osaamisten kehittymistä ja leviämästä
Ponssen ulkopuolella. Ponsse on uranuurtaja digitalisaation soveltajana,
teollisen muotoilun hyödyntäjänä sekä palveluliiketoiminnan kehittäjänä.
Yrityksen toiminta on korostetun asiakaskeskeistä perusteluissa jatketaan.

Vuodesta 2003 vuoteen 2016 Ponsse on nostanut konsernin liikevaihdon 150
miljoonan euron tasolta 517 miljoonaan euroon. Liiketoiminta on kannattavasti
kasvanut yrityksen kaikilla markkina-alueilla. Ponsse toimii aktiivisesti 1 525
työntekijän voimin 40 eri maassa ja noin 77 % yhtiön liikevaihdosta tulee
viennistä.

vihreäviiva

MARKKU SUOMINEN VALITTIIN KONEYRITTÄJIEN PUHEENJOHTAJAKSI

Markku_Suominen

Maarakennusyrittäjä Markku Suominen Eurajoelta on valittu Koneyrittäjien uudeksi puheenjohtajaksi. Suomisen puheenjohtajakausi alkaa 1.1.2018.

Markku Suominen on perheyritys LM-Suomiset Oy:n toimitusjohtaja. Hän on 37-vuotias
ja koulutukseltaan yhdyskunta- ja ympäristötekniikan insinööri. Suominen on toiminut Koneyrittäjien liiton varapuheenjohtajana ja maarakennusvaliokunnan puheenjohtajana vuodesta 2008 lähtien.

Koneyrittäjien liiton 48. liittokokous järjestettiin Lappeenrannassa 28.–29.
päivänä lokakuuta. Koneyrittäjien liitto on energia-, maarakennus- ja metsäalan
koneyrittäjien yrittäjä- ja työnantajajärjestö. Valtakunnallisessa liitossa on
2500 yrittäjäjäsentä.

 

sininenviiva

AMMANN ASFALTTI- JA BETONIASEMAT REALMACHINERYN PORTFOLIOON

ammann-realkuva

RealMachinery Oy:n yhteistyö tiivistyi entisestään Ammannin kanssa. Maxpossa solmitun sopimuksen myötä RealMachinery toimii jatkossa yksinoikeudella tuotteiden Suomen alueen myyntiagenttina.

Myyntitoimintojen lisäksi RealMachineryltä saa asfaltti- ja betoniasemiin liittyvät jälkimarkkinointipalvelut. Nykyaikaiset Ammannin asfaltti- ja betoniasemat sekä niiden varaosapalvelut täydentävät RealMachineryn tuote- ja palveluvalikoimaa entisestään.

Vuonna 2010 perustettu RealMachinery Oy on valtakunnallinen täyden palvelun konetalo, joka myy, vuokraa, huoltaa, korjaa sekä varustelee maanrakennuskoneet jokaiseen käyttötarkoitukseen. Konetaloon kuuluu RealMachineryn lisäksi Dae-Tek Oy, jolla on yli 25 vuoden kokemus konekaupasta ja maahantuonnista. Edustuksiamme ovat Doosan-kaivinkoneet ja -pyöräkuormaajat, Bobcat-kuormaajat ja kaivinkoneet, Mecalac-pyöräkuormaajat sekä Ammann-jyrät ja -tärylätkät. Kaikki maahantuomamme merkit ovat alan ehdotonta huippua ja tarjoavat asiakkaalle erinomaisen ratkaisun maanrakentamisen töihin.

sininenviiva

 

SIEVI CAPITAL OYJ OSTAA ENEMMISTÖN KH-KONEET OY:STÄ,
KH-ENGINEERING OY:STÄ JA EDECO TOOLS OY:STÄ

Sievi Capital Oyj on 31.8.2017 toteutuneella osakekaupalla ostanut KH-Koneet Oy:n, KH-Engineering Oy:n ja Edeco Tools Oy:n koko osakekannat yritysjärjestelyä varten perustetun holdingyhtiön lukuun. Sievi Capitalin omistusosuus uuden konsernin emoyhtiössä on 70 %. Yrityskaupan yhteydessä myyjinä toimineet yrittäjät tekevät takaisinsijoituksen konsernin emoyhtiöön ja jatkavat yhtiöiden operatiivisessa toiminnassa sekä omistajina yhteensä 30 % omistusosuudella. Kauppa tulee voimaan välittömästi. Kaupan jälkeen yrityskokonaisuuden toimitusjohtajana jatkaa Teppo Sakari.

KH-Koneet, KH-Engineering ja Edeco Tools muodostavat merkittävän maanrakennuskoneiden maahantuojan. Ostettavien yhtiöiden keskeiset tunnusluvut 31.12.2016 tilinpäätöksien mukaan olivat seuraavat: KH-Koneet Oy: liikevaihto 38,9 milj. euroa, liikevoitto 3,7 milj. euroa, tilikauden tulos 2,9 milj. euroa, oma pääoma 12,6 milj. euroa ja taseen loppusumma 20,7 milj. euroa. Edeco Tools Oy: liikevaihto 8,4 milj. euroa, liikevoitto 0,8 milj. euroa, tilikauden tulos 0,7 milj. euroa, oma pääoma 3,9 milj. euroa ja taseen loppusumma 5,6 milj. euroa. KH-Engineering Oy: liikevaihto 4,1 milj. euroa, liikevoitto 0,7 milj. euroa, tilikauden tulos 0,6 milj. euroa, oma pääoma 3,9 milj. euroa ja taseen loppusumma 5,4 milj. euroa. Tilikaudella 2016 henkilöstön määrä kaikissa kolmessa yhtiössä oli yhteensä keskimäärin 49 henkilöä. KH-Koneiden ja KH-Engineeringin pääkonttori sijaitsee Klaukkalassa ja Edeco-Toolsin Vantaalla.

Yrityskauppojen kaupan toteutuksen yhteydessä maksettava velaton kauppahinta on yhteensä noin 29 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi kaupan toteuttava holdingyhtiö sitoutuu suorittamaan mahdollista lisäkauppahintaa, enintään 5 miljoonaa euroa, vuoden 2019 aikana. Lopullisen kauppahinnan määräytymiseen vaikuttaa ostettujen yhtiöiden taloudellinen kehitys tilikausina 2017 ja 2018.

Yrityskauppojen jälkeen KH-Koneet, KH-Engineering ja Edeco-Tools muodostavat konsernin, josta tulee osa Sievi Capitalin strategista sijoitusportfoliota. Sievi Capitalin sijoitus yritysjärjestelyä varten perustettuun uuteen yhtiöön on 10,9 miljoonaa euroa. Yrityskaupalla ei ole olennaista välitöntä vaikutusta Sievi Capitalin tulokseen tai omaan pääomaan. Sievi Capital rahoittaa sijoituksensa likvideistä varoistaan ja sijoituksen rahoittamiseksi nostamastaan uudesta 8,5 miljoonan euron lainasta. Laina erääntyy kokonaisuudessaan maksettavaksi 24 kuukauden kuluttua lainan nostosta, ja sen taloudellisena kovenanttina on Sievi Capitalin omavaraisuusaste.

Lisätietoa KH Koneista, KH-Engineeringistä sekä Edeco Toolsista löytyy yhtiöiden internetsivuilta osoitteista: www.kh-koneet.fi ja www.edeco.fi.

sininenviiva

HERRMANS OY AB JA AB A. HÄGGBLOM OY YHTEISTYÖHÖN

Suomalaiset alojensa markkinajohtajat Herrmans Oy Ab ja Ab A. Häggblom Oy ovat sopineet yhteistyöstä NORDIC LIGHTS® -tuotteiden myynnissä ja markkinoinnissa. Häggblom toimii tulevaisuudessa NORDIC LIGHTS® -tuotteiden jälleenmyyjänä maansiirto- ja kaivosasiakkailleen Suomessa ja Ruotsissa. Yritykset ovat myös sopineet pitkäjänteisestä yhteistyöstä kehittää parhaita valaistusratkaisuja asiakkailleen.

Herrmans Oy Ab suunnittelee ja valmistaa innovatiivisia LED-, HID- (Xenon) ja halogeenityövaloja vaativaan maantie- ja maastoalan käyttöön. NORDIC LIGHTS® ‑työvaloja käytetään hankalimmissa ja vaativimmissa työympäristöissä ympäri maailmaa. NORDIC LIGHTS® tarjoaa optimaalisia valaistusratkaisuja, jotka ovat kestävyydeltään ylivertaisia myös kaikkein vaativimmissa käyttökohteissa. ”Tämän yhteistyön myötä, ja yhdistämällä kaksi vahvaa kotimaista brändiä, olen vakuuttunut siitä että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme parempaa palvelua ja kokonaisratkaisuja”, toteaa Mattias Wikman, Area Sales Manager.

Ab A. Häggblom Oy on johtava telaketjusovellusten ja erikokoisten kauhojen suunnittelija ja valmistaja sekä niihin liittyvien palveluiden asiantuntija Pohjois-Euroopassa. Yritys tarjoaa lisäksi maansiirtokaluston vara- ja kulutusosat kotimaisen markkinajohtajan laajimmalla valikoimalla ja saatavuudella sekä Suomessa että Ruotsissa. ”Olemme tyytyväisiä nyt alkavaan yhteistyöhön NORDIC LIGHTS® -tuoteperheen parissa. NORDIC LIGHTS® sopii täydellisesti täydentämään Häggblomin valikoimaa, haluamme keskittyä tuoteryhmittäin yhteistyöhön nimenomaan markkinoiden parhaiden sekä laadukkaimpien brändien, tuotteiden ja yritysten kanssa”, sanoo Häggblom Groupin hankintapäällikkö Jukka Oravainen. ”Yhdessä haluamme tarjota asiakkaillemme parhaat ja luotettavimmat ratkaisut vaatimimpiinkin olosuhteisiin.”

sininenviiva

 

Uusi maahantuoja Case-koneille Suomessa

rentti-NewImporterCASEFinland

Konevuokraamo Rentti (Tracwest Oy) on solminut sopimuksen CNH Industrialin kanssa Case-maarakennuskoneiden maahantuonnista.

”Rentillä on vankka kokemus koneista ja hyvät tekniset tiedot sekä tulevaisuuden suunnitelmat olemassa olevien ja uusien CASE-asiakkaiden tukemiseksi ja CASE-toiminnan vahvistamiseksi Suomessa ”, kertoo CASE-liiketoiminnan johtaja Andrea Rapali.

”Olemme erittäin innoissamme nimityksestä”, kertoo Juha Leivo Tracwest Oy:stä. Casella on laaja tuotevalikoima laadukkaita koneita. ”Voimme luvata sekä uusille että vanhoille Case asiakkaille, että tiimimme tekee kaikkensa asiakkaiden palvelemiseksi Suomessa”, lisää Markus Lehtimäki Tracwest Oy:stä.

 

sininenviiva

Trimble ja Komatsu parantavat monen toimittajan kalustoa käyttävien Earthworks-asiakkaiden laitteiden yhteistoimintaa

Komatsu GCS900 Dual GPS Dozer 002-HR

Trimble (NASDAQ: TRMB) ja Komatsu Ltd. julkistivat tänään parantavansa yhteistyössä asiakkaidensa kykyä siirtää rakennuskohteiden 3D-dataa Komatsun ja Trimblen ohjelmistojen välillä, mikä helpottaa eri toimittajien kaluston hallintaa ja antaa paremman kokonaiskuvan kohteen toiminnoista.

Osana yhteistyötä Trimble ja Komatsu kehittävät ohjelmointirajapintaa (API) ohjelmistoalustojensa välille. Pilvipohjainen Trimble® Connect™ -yhteistyö-ekosysteemi tukee Komatsun KomConnect-alustaa rakennusdatan jakamisessa, mistä voi olla merkittävää hyötyä urakoijille ja projektipäälliköille.

Yhteistyö vastaa asiakkaiden toivomuksiin eri valmistajien konekantojen yhteistoiminnasta ja tukee Japanin i-Construction-aloitetta, joka pyrkii vauhdittamaan innovointia ja mullistamaan tuottavuuden rakennustyömailla tieto- ja viestintätekniikan (ICT) avulla. Sitä tukee Japanin maa-, infrastruktuuri-, kuljetus- ja matkailuministeriö.

Trimble Connected Site® -ratkaisut antavat urakoijille kokonaiskuvan kohteen tuottavuudesta, mm. materiaalimäärät ja -liikkeet, volyymit ja tiivistys sekä kaluston ja resurssien hallintatiedot riippumatta koneen merkistä ja mallista. Trimble Connect on yhteistoimintaympäristö, jolla asiakkaat voivat yhdistää ja jakaa dataa monista lähteistä, myös Trimblen ekosysteemin ulkopuolelta.

Komatsu esitteli Japanissa vuonna 2015 SMARTCONSTRUCTIONIN – esineiden Internet -ratkaisun (IoT) rakennuskohteille. Tietotekninen ratkaisu havainnollistaa asiakkaille kohteen toimintaa työntekijöiden, koneiden ja pintojen osalta pilvipohjaisella KomConnect-alustalla ja lisää kohteen turvallisuutta sekä tuottavuutta.

”SMARTCONSTRUCTION jatkaa Komatsun turvallisten ja huipputuottavien työkohteiden luomistyötä”, sanoi Chikashi Shike, Komatsun älyrakentamisen kehitysosaston johtaja. ”Yhteistyömme Trimblen kanssa on tärkeä askel tukiessamme asiakkaitamme, joilla on käytössä eri valmistajien laitteita, sekä pohjustaessamme rakennusurakoijien edellytyksiä tukea Japanin i-Construction-aloitetta.”

”Trimble on sitoutunut toimittamaan täyden rakennus-ekosysteemin kaikille asiakkaille. Uskomme, että optimiratkaisu on avoin ratkaisu, joka tukee kaikkien valmistajien koneita”, sanoi Bryn Fosburgh, Trimblen varapääjohtaja. ”Olemme innostuneita yhteistyöstä Komatsun kanssa parantaessamme ratkaisujemme yhteistoimintaa ja monen toimittajan kaluston tukea matkalla tulevaisuuden älykkääseen työkohteeseen.”

 

Tietoja Komatsu Ltd:stä

Komatsu Ltd. On johtava rakennus- ja kaivoslaitteiden, metsäkoneiden ja teollisuuden sekä yhteiskuntahuollon koneiden valmistaja. Pääkonttori on Tokiossa, Japanissa. Komatsu perustettiin vuonna 1921. Lisätietoja osoitteesta: www.komatsu.com.