Kiviniemi nousi ensimmäistä kertaa podiumille SM1-luokassa

Viikonloppuna ajettu Kouvolan SM-ralli tarjosi Kristian Kiviniemelle nnistumisen ja epäonnistumisen tunteita. Positiivisia asioita oli Parkanon UA:n kuskin kilpailussa kuitenkin enemmän, joten lopputulos täytti tavoitteen SM1-luokan kolmannen sijan myötä.

Edellisillä kausilla tuotantoautojen luokassa palkintopallille useamman kerran ajanut Kiviniemi oli tähän mennessä sijoittunut parhaimmillaan neljänneksi Ralli SM -sarjan pääluokassa.

Tällä kertaa podiumille yltäminen oli työn ja tuskan takana Kiviniemelle ja kartanlukija Enni Mälköselle.
– Perjantaina meillä oli heikko startti kisaan, kun jäätiin aivan liikaa kärjestä. Ei tunnu pimeässä ajaminen oikein osuvan kohdalleen, Kiviniemi myönteli. – Toisena päivänä lauantaina lähdettiin uudella sykkeellä. Ensimmäinen lenkki meni hyvin, vaikka vähän olisi voinut saada nelos- ja vitospätkien ajasta nipistettyä pois.

Huoltotauon jälkeen Skoda Fabia R5 -kuljettaja hyökkäsi vielä enemmän. Tuloksena oli pohja-aika EK6:lle ja kolmanneksi ripein noteeraus EK7:lle. – Vikalla pätkällä oli loskaa tiellä niin paljon, että en pystynyt enää ajamaan kunnolla. Lopputulos on ihan ookoo, mutta paljon jäi hampaan koloon, kun eroa kärkeen kertyi 26,6 sekuntia. – Vauhti on jo melko hyvällä tasolla, kun vain saadaan kaikki pätkät tulemaan tasaisesti ja hyvällä rytmillä. Positiivisilla fiiliksillä voidaan tästä lähteä suuntaamaan seuraavaa kilpailua kohti, Kiviniemi päätti.

Talvikauden viimeinen osakilpailu, Itäralli, ajetaan Joensuussa 2. maaliskuuta.

 

Lisätietoja:
Jarno Saari
tiedottaja
0400 959 565Kristian Kiviniemi_kuva Jarno Saari.JPG

Kuva Jarno Saari

Kristian Kiviniemi tähtää kolmen kärkeen Kouvolassa

Ralli SM -sarjan kovatasoisessa SM1-luokassa riittää jälleen mielenkiintoa, kun kauden toinen osakilpailu kaasutellaan Kouvolan ympäristön vaativilla teillä tulevana viikonvaihteena. Kristian Kiviniemi kilpailee Skoda Fabia R5 -autolla ja lähtee päättäväisenä haastamaan sarjan kokeneita kärkikuljettajia.

TGS Worldwide -tiimin kanssa ennakkotestit viime viikonloppuna Mikkelissä ajanut Kiviniemi on valmiina haastaviinkin olosuhteisiin. – Meidän testeissä oli jo tosi haastavat olosuhteet. Aluksi ajettiin plussakelin sulattamassa loskassa. Se olikin hyvä, sillä Kouvolassa voi olla vastaavaa olosuhdetta tarjolla, Skoda-kuljettaja ennakoi. – Testipäivän aikana koitettiin monia eri asioita auton säädöissä, ja niistä jäi hyvä tunne itselle. Olen luottavainen, kun nyt päästään ajamaan paremmin itselle sopivalla autolla avauskilpailun lähtökohtiin verrattuna.

Tulevaan ralliin Kiviniemi ja kartanlukija Enni Mälkönen lähtevät tavoittelemaan sijoitusta kärkikolmikkoon. – Toivottavasti keli olisi pakkasen puolella, mutta tuskinpa niin tulee käymään. Itse en ole Kouvolassa talvikisoja ajanut, mutta aina aiemmin siellä suunnalla tiet ovat olleet todella hienoja. – Tämä ralli on luonteeltaan aivan erilainen Tunturiin verrattuna ja moni asia on helpompaa, mutta vauhti pitää löytää heti ja virhemarginaalit ovat paljon pienempiä. Testien jälkeen uskon, että pystytään ajamaan hyvistä sijoituksista. Vielä kun flunssan saisi itseltä karkotettua, niin homma varmasti toimii, Kiviniemi jatkoi.

Kristian Kiviniemi ja Enni Mälkönen kilpailevat Kouvolassa numerolla 5. Perjantaina ajetaan kaksi erikoiskoetta ja lauantaina ohjelmassa on viisi pätkää.

Kuva Jarno Saari

Kristian Kiviniemi_kuva Jarno Saari.JPG

Kristian Kiviniemellä hankala ralliavaus Rovaniemellä

Kaksipäiväinen Arctic Lapland Ralli avasi Ralli SM -kauden vaativissa olosuhteissa, kun pakkanen ja lumipöly lisäsivät haasteita.

Kärkikolmikkoa haastamaan lähtenyt Kristian Kiviniemi ei päässyt ajamaan puhdasta kilpailua, jonka myötä tuloksena oli SM1-luokan seitsemäs sija.

Kiviniemi ja kartanlukija Enni Mälkönen käynnistivät rallin lupaavasti neljännellä sijalla. Kolmas erikoiskoe oli kaksikolle epäonninen, kun ongelmien vuoksi pätkällä tuhraantui aikaa yli kuusi minuuttia. – Kohtalaisen hyvän alun jälkeen tuli sitten lunta tupaan kolmospätkällä Kaihuavaarassa. Jarrutus jäi lumipölyssä liian myöhäiseksi ja käytiin penkassa. Keula hörppäsi, ilmanputsari täyttyi lumesta ja jouduimme pysähtymään, sijalle 22 pudonnut Kiviniemi harmitteli. – Sen jälkeen hajosi vielä lämmityslaite, joten loppukisan ajan oli aika hyytävän kylmä auton kabiinissa.

Skoda Fabia R5 -autolla kilpaileva Kiviniemi nousi tasaisesti tuloslistalla, mutta kilpailun edetessä aivan huippuaikoja ei taululle kirjattu. – Kilpailu tuntui tosi pitkältä ongelmien jälkeen. Meillä ei enää ollut varsinaista sekuntikamppailua, joten parasta hyökkäystä eikä ajorytmiä löytynyt, Kiviniemi myönsi.

Maalissa 10 erikoiskokeen jälkeen Kiviniemen autokunta kuittasi SM1-luokan seitsemännen sijan. Ralli SM -kausi jatkuu Kouvolassa 15.-16. helmikuuta.

Kristian Kiviniemi_Arctic 2019

Kiviniemi mukaan rallin SM-sarjaan

Kristian Kiviniemi lähtee kilpailemaan rallin SM-sarjaan kaudella 2019 Skoda Fabia R5 autolla. Kalusto tulee Toni Gardemeisterin tiimiltä TGS Worldwidelta. Kauden aikana kilpaillaan kaikkiaan seitsemän osakilpailua, joista ensimmäinen Arctic Lapland ralli ajetaan tammikuun 24-26. Rovaniemellä.

kristian_kiviniemi

– Loistava fiilis ensi vuodesta! Tilanne alkaa näyttämään hyvältä ja todella innoissani odotan, että päästään aloittamaan kauden testit ja valmistautuminen ”Tunturiralliin”. Sain hyvän luoton huippu kalustoon ja tiimiin kuluneen vuoden aikana ajetuissa kilpailuissa ja niiden pohjalta on luottavainen olo lähteä ensi kauteen. Paljon on tehty töitä tämän toteutumiseksi, mutta paljon on vieläkin tehtävää.

Suurimmat muutokset aiempiin vuosiin ovat ammattilaistiimin kalustolla ajaminen ja kartanlukijan vaihtuminen. Kartanlukijaksi ensi kaudelle vaihtuu Enni Mälkönen. Ennillä on monen vuoden kokemus rallin SM-sarjasta ja vuosilta on tarttunut matkaan SM-mitalleja.

– Paljon on asioita muuttunut ensi vuodelle, mutta itsellä on luotto, että nyt kasassa on vahva paketti, jolla pystytään kilpailemaan rallien voitoista. Ennin kanssa kävimme syksyllä ajamassa testiä ja hoitamassa etuauto tehtäviä Nivalan harrasterallissa. Kyllä heti ensi metreistä lähtien huomasi, että hänellä on ammattimainen ote kartturin tehtävissä ja yhteispeli lähti sujumaan hyvin.

Skoda Fabia R5 on nelivetoinen kilpa-auto, joka on tehtaan valmistama. Skoda on huippuauto niin maailmalla WRC 2-luokassa kuin Suomessa SM 1-luokassa. Vuonna 2018 SM-sarjan kuskien ja tiimien mestaruudet ajettiin TGS:än kalustolla.

– Viime vuonna ajetuissa SM-ralleissa pääsimme hyvään vauhtiin Skodalla ja uskon vauhdin parantuvan vielä, kun pääsemme ajamaan lisää testiä ja täyden SM-sarjan ensi vuonna. Sarjan taso on erittäin kova ja nopeita kuljettajia on paljon. Kaikissa kilpailuissa pitää pystyä tekemään maksimi suoritus, jos kauden päätteeksi haluaa olla mitalisijoilla. Varmasti tulee hienoja ja tiukkoja kilpailuja pitkän kauden aikana.

Kiviniemi on kiertänyt SM-sarjan 2014-2017, joilta parhaana saavutuksena voi pitää 2015 vuoden SM-pronssia SM-2 luokassa. 2018 vuosi oli välivuosi SM-sarjasta ja nyt on virtaa lähteä kilpailemaan koko vuosi huippukalustolla.

– Ensi vuosi on todella hieno mahdollisuus ja siitä iso kiitos jo tässä vaiheessa kuuluu yhteistyökumppaneille. On ollut hienoa, että olemme saaneet yhteistyökumppanit kanssamme tavoittelemaan Suomen mestaruutta ensi vuonna.

VIP-autona Kapinarallissa

Menneenä viikonloppuna olimme ajamassa VIP-autona Kapinarallissa, joka ajettiin Nivalan ympäristössä. Normaali VIP-auton tehtävistä poiketen ajoin koko kilpailun oman kartturin kanssa. Tämän kisan päätarkoitus olikin kokeilla yhteispelin toimivuutta uuden kartturin kanssa ”kilpailutilanteessa”. Kilpailussa ajoimme Mitsubishi Lancer Evo 10:llä.

Kartanlukijan paikalla istui ensimmäistä kertaa Enni Mälkönen. Oppinsa Enni on kasannut AKK:n valmennusryhmän ja usean kilpailuvuoden aikana. Ennen kilpailua olimme ajaneet testeissä muutaman vedon ja käyneet tekemässä nuottitreeniä. Näiden pohjalta odotukset hänen tekemiseensä olivat korkealla.

Kilpailussa ajettiin viisi erikoiskoetta, joiden yhteismitta oli n. 50 km. Reitillä oli sekä nopeita että hidasvauhtisia osuuksia mikä oli todella hyvä. Päivän ensimmäinen erikoiskoe oli todella tekninen ja haastava mutta homma sujui ilman ongelmia. Heti ensimmäisestä erikoiskokeesta eteenpäin  homma toimi moitteetta ja luottamus Enniin sen kun kasvoi kokoajan. Viimeinen erikoiskoe oli osittain sama kuin ensimmäinen, joten siellä oli kaivautunut jonkin verran esiin kiviä, joista yksi rikkoi renkaan. Rengasrikosta huolimatta päivä oli todella hyvä. Vaikkemme virallisia aikoja saaneetkaan oli hieno nähdä kuinka erikoiskoe erikoiskokeen jälkeen luotto uuteen kartturiin vain varmistui, eikä ajamisessa ollut minkäänlaisia vaikeuksia. Luottamus tulevaisuuteen kasvoi etenkin, kun näki miten ammattitaitoisesti homma oli uudella kartanlukijalla hanskassa.

Tässä vielä linkki viikonlopun kilpailun incaariin.

EK 3: https://www.youtube.com/watch?v=xueSmophBrI

Tämän kauden osalta kilpailut ovat ajettuna ja tällä hetkellä keskitytään ensi vuoteen täysillä.
Iso kiitos teille avustanne! Ilman tärkeää tukeanne ei tämä olisi mahdollista!

Ystävällisin Terveisin
Kristian Kiviniemi

Mitsu_Nivala_EK1.jpg

Viikonloppuna ajettiin Hämeenkyrössä JSH-rallisprint

Viikonloppuna ajettiin Hämeenkyrössä JSH-rallisprint, jonne alunperin tarkoituksena oli mennä ajamaan VIP-kyydityksiä. Alkuperäinen suunnitelma kuitenkin muuttui sen verran, että lähdimmekin reitille kilpailunumerot kyljessä. Kalustona kilpailussa oma Mitsubishi Lancer Evo 10, jolla kilpaillaan ralliauto luokassa.

Kilpailussa ajettiin 4 km mittainen reitti, joka kuivui ja puhdistui kilpailun aikana paljon. Kilpailun ensimmäisellä kierroksella kyytiini hyppäsi Aamulehden toimittaja Pekka Aalto, joka pääsi tutustumaan ralliautoiluun hiukan erilaisesta näkökulmasta. Ensimmäisen kierroksen jälkeen sijoitus tuloksissa oli oman luokan kärjessä ja yleiskilpailun toisena. Toiselle kierrokselle lähdin ilman ”kartturia”, joten sain paljon painosta pois. Radan pito parani paljon ja omaan ajamiseen lisättiin vähän yritystä enemmän. Aika parani viisi sekuntia ja se riitti oman luokan ja yleiskilpailun voittoon.

Ensimmäisellä kierroksella kyydissäni ollut toimittaja pääsi kokemaan ensimmäistä kertaa ralliautoilua kartanlukijan silmin. Hän teki päivän kokemuksista jutun tämän päivän Aamulehteen ja heidän verkkopalveluihin. Tässä linkki verkonpalvelun puolelle.
https://www.aamulehti.fi/urheilu/mm-rallissa-ulos-lipsauttanut-kuskilupaus-sai-kyytiin-hypanneen-toimittajan-hermoilemaan-hameenkyrossa-laitetaan-rengasta-ojan-puolelle-201214795/

image.png

Viikonloppuna ajettiin rallisprintin SM-sarjan 5.osakilpailu Leppävirralla

Viikonloppuna ajettiin rallisprintin SM-sarjan 5.osakilpailu Leppävirralla. Tällä kertaa kilpailuun osallistuttiin omalla kalustolla Mitsubishi Lancer evo 10:llä, joka kuuluu rallisprintin ralliauto luokkaan. Ensimmäisen kilpailu kierroksen jälkeen sijoitus omassa luokassa toinen, 0,92 sekuntia kärkipaikasta. Toisella kierroksella alkanut vesisade hankaloitti olosuhteita, eikä aika pystynyt parantamaan kuin 0,15 sekuntia. Tasaisen kilpailun lopputuloksissa oman luokan kolmas 0,77 kärjestä jääneenä ja kokonaiskilpailussa sijoitus kahdeksas. Linkeistä löytyy kilpailun 1.kierroksen incar video.

Leppävirran kilpailun jälkeen sarjatilanteessa olen kuudentena ja omaan pienet mahdollisuudet SM-pronssiin. Rallisprint kauden viimeinen kilpailu ajetaan 13.10. Laihialla.

Leppävirran kilpailun jälkeen sarjatilanteessa olen kuudentena ja omaan pienet mahdollisuudet SM-pronssiin. Rallisprint kauden viimeinen kilpailu ajetaan 13.10. Laihialla.

Luokka 1

1   2 Janne Eronen             MHJ-RT       Skoda Fabia R5
2   1 Tomi Tukiainen         KeurUA       Skoda Fabia R5
3   4 Kristian Kiviniemi    ParkUA       Mitsubishi Lancer Evolu
4   5 Veli-Matti Saarelainen   AL/AKU-Jkl   Mitsubishi Lancer
5   6 Mika Rautiainen         PaMK/UA       Mitsubishi Lancer E9
6   3 Pekka Keski-Korsu       RaaUA         Ford Fiesta S2000

Kokonaiskilpailu top 10

1  9 Tomi Hallia             MäntsMK       Mitsubishi Lancer         7 1.37,68   1.38,06 1.37,68
2 14 Kai Hyttinen             SsR           Mitsubishi Lancer E6     7 1.38,89   1.38,89 1.41,80
3 12 Panu Mertala             ScPalas       Subaru Impreza STi       7 1.40,51   1.42,20 1.40,51
4  2 Janne Eronen             MHJ-RT       Skoda Fabia R5           1 1.40,84   1.40,84 1.42,86
5  1 Tomi Tukiainen           KeurUA       Skoda Fabia R5           1 1.41,02   1.42,40 1.41,02
6 11 Samuli Pokela           JärvisUA     Mitsubishi Lancer E4     7 1.41,17   1.41,17 1.44,00
7  7 Toni Pehkonen           KUA           Mitsubishi Lancer E3     7 1.41,59   1.42,59 1.41,59
8  4 Kristian Kiviniemi       ParkUA       Mitsubishi Lancer Evolu   1 1.41,61   1.41,76 1.41,61 9 16 Ville Pynnönen           JyvUA         Mitsubishi Lancer E9     7 1.42,23   1.42,75 1.42,23
10 5 Veli-Matti Saarelainen   AL/AKU-Jkl   Mitsubishi Lancer       1 1.42,45   1.42,45 1.42,60

https://areena.yle.fi/1-4322148?autoplay=true

https://www.youtube.com/watch?v=-PW-i2UNeoo

https://www.youtube.com/watch?v=ycWxm1mJUiM