VIP-autona Kapinarallissa

Menneenä viikonloppuna olimme ajamassa VIP-autona Kapinarallissa, joka ajettiin Nivalan ympäristössä. Normaali VIP-auton tehtävistä poiketen ajoin koko kilpailun oman kartturin kanssa. Tämän kisan päätarkoitus olikin kokeilla yhteispelin toimivuutta uuden kartturin kanssa ”kilpailutilanteessa”. Kilpailussa ajoimme Mitsubishi Lancer Evo 10:llä.

Kartanlukijan paikalla istui ensimmäistä kertaa Enni Mälkönen. Oppinsa Enni on kasannut AKK:n valmennusryhmän ja usean kilpailuvuoden aikana. Ennen kilpailua olimme ajaneet testeissä muutaman vedon ja käyneet tekemässä nuottitreeniä. Näiden pohjalta odotukset hänen tekemiseensä olivat korkealla.

Kilpailussa ajettiin viisi erikoiskoetta, joiden yhteismitta oli n. 50 km. Reitillä oli sekä nopeita että hidasvauhtisia osuuksia mikä oli todella hyvä. Päivän ensimmäinen erikoiskoe oli todella tekninen ja haastava mutta homma sujui ilman ongelmia. Heti ensimmäisestä erikoiskokeesta eteenpäin  homma toimi moitteetta ja luottamus Enniin sen kun kasvoi kokoajan. Viimeinen erikoiskoe oli osittain sama kuin ensimmäinen, joten siellä oli kaivautunut jonkin verran esiin kiviä, joista yksi rikkoi renkaan. Rengasrikosta huolimatta päivä oli todella hyvä. Vaikkemme virallisia aikoja saaneetkaan oli hieno nähdä kuinka erikoiskoe erikoiskokeen jälkeen luotto uuteen kartturiin vain varmistui, eikä ajamisessa ollut minkäänlaisia vaikeuksia. Luottamus tulevaisuuteen kasvoi etenkin, kun näki miten ammattitaitoisesti homma oli uudella kartanlukijalla hanskassa.

Tässä vielä linkki viikonlopun kilpailun incaariin.

EK 3: https://www.youtube.com/watch?v=xueSmophBrI

Tämän kauden osalta kilpailut ovat ajettuna ja tällä hetkellä keskitytään ensi vuoteen täysillä.
Iso kiitos teille avustanne! Ilman tärkeää tukeanne ei tämä olisi mahdollista!

Ystävällisin Terveisin
Kristian Kiviniemi

Mitsu_Nivala_EK1.jpg

Viikonloppuna ajettiin Hämeenkyrössä JSH-rallisprint

Viikonloppuna ajettiin Hämeenkyrössä JSH-rallisprint, jonne alunperin tarkoituksena oli mennä ajamaan VIP-kyydityksiä. Alkuperäinen suunnitelma kuitenkin muuttui sen verran, että lähdimmekin reitille kilpailunumerot kyljessä. Kalustona kilpailussa oma Mitsubishi Lancer Evo 10, jolla kilpaillaan ralliauto luokassa.

Kilpailussa ajettiin 4 km mittainen reitti, joka kuivui ja puhdistui kilpailun aikana paljon. Kilpailun ensimmäisellä kierroksella kyytiini hyppäsi Aamulehden toimittaja Pekka Aalto, joka pääsi tutustumaan ralliautoiluun hiukan erilaisesta näkökulmasta. Ensimmäisen kierroksen jälkeen sijoitus tuloksissa oli oman luokan kärjessä ja yleiskilpailun toisena. Toiselle kierrokselle lähdin ilman ”kartturia”, joten sain paljon painosta pois. Radan pito parani paljon ja omaan ajamiseen lisättiin vähän yritystä enemmän. Aika parani viisi sekuntia ja se riitti oman luokan ja yleiskilpailun voittoon.

Ensimmäisellä kierroksella kyydissäni ollut toimittaja pääsi kokemaan ensimmäistä kertaa ralliautoilua kartanlukijan silmin. Hän teki päivän kokemuksista jutun tämän päivän Aamulehteen ja heidän verkkopalveluihin. Tässä linkki verkonpalvelun puolelle.
https://www.aamulehti.fi/urheilu/mm-rallissa-ulos-lipsauttanut-kuskilupaus-sai-kyytiin-hypanneen-toimittajan-hermoilemaan-hameenkyrossa-laitetaan-rengasta-ojan-puolelle-201214795/

image.png

Viikonloppuna ajettiin rallisprintin SM-sarjan 5.osakilpailu Leppävirralla

Viikonloppuna ajettiin rallisprintin SM-sarjan 5.osakilpailu Leppävirralla. Tällä kertaa kilpailuun osallistuttiin omalla kalustolla Mitsubishi Lancer evo 10:llä, joka kuuluu rallisprintin ralliauto luokkaan. Ensimmäisen kilpailu kierroksen jälkeen sijoitus omassa luokassa toinen, 0,92 sekuntia kärkipaikasta. Toisella kierroksella alkanut vesisade hankaloitti olosuhteita, eikä aika pystynyt parantamaan kuin 0,15 sekuntia. Tasaisen kilpailun lopputuloksissa oman luokan kolmas 0,77 kärjestä jääneenä ja kokonaiskilpailussa sijoitus kahdeksas. Linkeistä löytyy kilpailun 1.kierroksen incar video.

Leppävirran kilpailun jälkeen sarjatilanteessa olen kuudentena ja omaan pienet mahdollisuudet SM-pronssiin. Rallisprint kauden viimeinen kilpailu ajetaan 13.10. Laihialla.

Leppävirran kilpailun jälkeen sarjatilanteessa olen kuudentena ja omaan pienet mahdollisuudet SM-pronssiin. Rallisprint kauden viimeinen kilpailu ajetaan 13.10. Laihialla.

Luokka 1

1   2 Janne Eronen             MHJ-RT       Skoda Fabia R5
2   1 Tomi Tukiainen         KeurUA       Skoda Fabia R5
3   4 Kristian Kiviniemi    ParkUA       Mitsubishi Lancer Evolu
4   5 Veli-Matti Saarelainen   AL/AKU-Jkl   Mitsubishi Lancer
5   6 Mika Rautiainen         PaMK/UA       Mitsubishi Lancer E9
6   3 Pekka Keski-Korsu       RaaUA         Ford Fiesta S2000

Kokonaiskilpailu top 10

1  9 Tomi Hallia             MäntsMK       Mitsubishi Lancer         7 1.37,68   1.38,06 1.37,68
2 14 Kai Hyttinen             SsR           Mitsubishi Lancer E6     7 1.38,89   1.38,89 1.41,80
3 12 Panu Mertala             ScPalas       Subaru Impreza STi       7 1.40,51   1.42,20 1.40,51
4  2 Janne Eronen             MHJ-RT       Skoda Fabia R5           1 1.40,84   1.40,84 1.42,86
5  1 Tomi Tukiainen           KeurUA       Skoda Fabia R5           1 1.41,02   1.42,40 1.41,02
6 11 Samuli Pokela           JärvisUA     Mitsubishi Lancer E4     7 1.41,17   1.41,17 1.44,00
7  7 Toni Pehkonen           KUA           Mitsubishi Lancer E3     7 1.41,59   1.42,59 1.41,59
8  4 Kristian Kiviniemi       ParkUA       Mitsubishi Lancer Evolu   1 1.41,61   1.41,76 1.41,61 9 16 Ville Pynnönen           JyvUA         Mitsubishi Lancer E9     7 1.42,23   1.42,75 1.42,23
10 5 Veli-Matti Saarelainen   AL/AKU-Jkl   Mitsubishi Lancer       1 1.42,45   1.42,45 1.42,60

https://areena.yle.fi/1-4322148?autoplay=true

https://www.youtube.com/watch?v=-PW-i2UNeoo

https://www.youtube.com/watch?v=ycWxm1mJUiM

 

Enset Oy SM-ralli 1.9. – Kristian Kiviniemi

Lauantaina 1.9.2018 ajettu SM-ralli Sastamalan ja Huittisten alueella päättyi osaltamme viidenteen sijaan, vaikka parempaankin oli hyvät mahdollisuudet. Tässä infopaketti kilpailun kulusta osaltamme ja vähän omia mietteitä kisan jälkeen.

Alkuperäisen suunnitelman tarkoituksena ei ollut osallistua Enset Oy ralliin, mutta Neste rallin kuvioiden jälkeen päätettiin suunnitelmiin tehdä lisäys ja lähdettiin kilpailemaan myös SM-sarjan 6. osakilpailuun.

Kilpailuun lähdettiin testien jälkeen tietäen se, että hyvällä ja ehjällä omalla ajolla pystyttäisiin hakemaan tulosta kolmen joukosta. Kilpailun ensimmäinen pätkä oli vielä hieman hakemista johtuen osittain vääränlaisesta rengasvalinnasta aamunlenkille, kun alle laitettiin pehmeä seos, joka ei toiminutkaan niin hyvin kuin kuvittelin.

Ensimmäisessä huollossa vaihdoimme medium seoksen renkaat, jotka osoittautuivat paremmiksi kuin pehmeät, vaikka reitillä olikin ollut sadekuuroja ja viileä lämpötila. Huollon jälkeen myös luottamus ajamiseen löytyi ja vauhti saatiin hyvälle tasolle, jonka jälkeen pystyimme nousemaan seitsemänneltä sijalta toiseksi.

Toisessa huollossa perjantai illan rengaslotto alkoi näytellä isompaa roolia, kun paremmin toimineet medium renkaat loppuivat. Lähdettiin koittamaan sekoittamalla ristiin uusia pehmeitä renkaita ja käytettyjä medium renkaita. Alkuun riski oli kannattava kuudennella ek:lla, mutta seiska ek:lla alkanut sade käänsi kokeilun haitalliseksi. Lopullinen niitti oli, kun auto sammui viimeisen ek:n lähtöön. Tässä kohtaa taistelu toisesta sijasta vaihtui viidenteen sijaan.

Sammumisen syytä ei olla saatu vielä selville. Tiedonkeruusta nopeasti katsottuna kaikki oli kunnossa, eikä omatkaan tekemiset poikenneet millään tavalla muista päivän lähdöistä.

Vaikka päällimmäisenä kisasta jäi käteen pettynyt fiilis, oli siinä myös monta hyvää asiaa. Vauhti oli hyvällä tasolla ja ajaminen Skodalla alkaa onnistumaan paremmin ja paremmin. Suurimmat ongelmat, jarruttaminen ja hitaiden paikkojen ajaminen, ovat ottaneet isoja kehitysaskelia ja enää yksittäiset pienet virheet maksavat aikaa verrattuna kärkeen. Tällaisia virheitä ovat esimerkiksi väärällä vaihteella ajetut paikat.

Tulevaisuuden kannalta kilpailussa osoitettu vauhti kovimpiin kilpakumppaneihin nähden oli hyvä. Oli todella tärkeää, että itsellä tiedossa ollut vauhti pystyttiin todistamaan kaluston ollessa huippuluokkaa ja kunnossa, etenkin turbo ongelman pilattua Neste rallin. Hieno on ollut myös saada hyvää palautetta monelta taholta kilpailun jälkeen juuri vauhdistamme kokeneempiin kilpakumppaneihin nähden. Tiimipäällikkö Toni Gardemeisterilta saatu palaute oli todella mukava kuulla: ”Ajoitte hyvin, tai oikeestaan pirun hyvin”.

Vielä ei tiedetä, miten kuviot etenevät maahantuojan suhteen ensi vuodelle, mutta lähiaikoina tehtäneen päätöksiä asian suhteen.

Tässä vielä tarkempi läpileikkaus kilpailun kulkuun.

Torstai 30.8.

Kilpailun testit ajoimme Huittisissa torstaina. Neste rallin jälkeen ensimetrit kilpa-autolla olivat, kuin ei ennen olisi ajanutkaan, mutta onneksi jo ensimmäisen vedon jälkeen pääsimme rytmiin ja saimme testattua hyvin 35 kilometriä. Testeissä pääpointti oli saada hyvä ajorytmi päälle ja tehdä pientä hienosäätöä alustaan. Päivän päätteeksi oli hyvä nähdä, että vauhti oli muihin verrattuna hyvällä tasolla ja sen pohjalta oli hyvä lähteä lauantain kilpailuun.

Perjantai 31.8.

Reitin nuotituspäivä sujui hyvin. Osa kilpailun erikoiskokeista oli edellisiltä vuosilta tuttuja, mikä helpotti aina nuottien tekemistä ja itse ajamista kilpailussa. Saimme tehtyä hyvät nuotit kaikille 6:lle erikoiskokeelle, joista kaksi ajettiin kilpailussa kahteen kertaan. Reitti oli todella vauhdikas ja haastava sen vuoksi.

Perjantain aikana piti myös tehdä päätökset kilpailussa käytettävistä renkaista, joita sai käyttää 10. Valinnoista muodostui melkoinen lottoarvonta, kun sääennusteet lupasivat vesisateita lauantaille, mutta sääpalveluiden välillä oli todella suuria heittoja. Lopullinen päätös lähteä kilpailuun 6:lla pehmeän- ja 4:llä mediumseoksen renkaalla tehtiin perustuen siihen, että vettä tulee ja lämpötila pysyisi melko matalana läpi päivän.

Lauantai 1.9.

Yön aikana tulleet sadekuurot ja jatkuvasti eläneet sääennusteet lisäsivät päivän haastetta ja varsinkin oikeiden rengasvalintojen tekemistä. Päivän EK:t oli jaettu kolmeen eri jaksoon: EK 1-2 -> huolto -> EK 3-5 -> huolto -> EK 6-8

EK 1 Palojoki 19,36 km

Erikoiskoe peruttiin kilpailijan ulosajon seurauksena.

1. 21 Eerik Pietarinen 1 6:46,8
2. 25 Nikolay Gryazin 1 6:48,0 1,2
3. 28 Hiroki Arai 1 6:48,3 1,5
4. 23 Emil Lindholm 1 6:49,9 3,1
5. 22 Teemu Asunmaa 1 6:52,4 5,6
6. 24 Marko Mänty 1 6:54,4 7,6
7. 34 Henrik Pietarinen 2 6:54,5 7,7
8. 29 Kristian Kiviniemi 1 6:55,5 8,7
9. 26 Takamoto Katsuta 1 6:55,6 8,8
10. 27 Juha Salo 1 6:58,2 11,4

EK 2 Räikänmaa 14,99 km

Ajaminen sujui melko hyvin, mutta muutama virhe pätkällä hidastivat vauhti sen verran, että kärkeen eroa tuli liikaa.

EK 3 Ekojärvi 18,27

Erikoiskoe meni hyvin ja isot virheet saatiin pois, jolloin aika oli myös sellainen, mitä kilpailua ennen uskalsi odottaakin. Vähän kaivelemaan jäivät kuitenkin pienet asiat, joissa paloi aikaa eikä saatu tehtyä pohja-aikaa. Tässä vaiheessa jo huomasi, että päivästä tulee todella tasainen eikä virheisiin ollut varaa.

EK 4 Houhajärvi 11,09

Kolmannella ek:lla löytynyt hyvä rytmi jatkui myös tällä ek:lla ja aika oli taas hyvällä tasolla. Hiukan kaivelemaan jäi kaksi pientä virhettä, joissa paloi mahdollisuus pohja-aikaan.

EK 5 Vehkakorpi 11,84 km

Sama hyvä vauhti jatkui, mutta nyt tuli muuta virhe, mikä näkyy hiukan isommassa aikaerossa kärkeen.

3-5 ek:t sujuivat hyvin ja luotto autoon, renkaisiin ja kaikkeen tekemiseen ajaessa paranee koko ajan.

EK 6 Ekojärvi 2 18,27 km

Sama kymmenyksistä ajaminen jatkui huoltotauon jälkeen ja ajamiseen lisättiin lisää yritystä. Vaikka ek ajettiin todella hyvin lävitse, ei erikoiskokeella saatu tehtyä suuria eroja suuntaan tai toiseen.

EK 7 Houhajärvi 2 11,09

Jälleen tasainen ek, jonka loppu osalla tullut sade teki ajamisesta todella hankalaa ja tarkkaa. Viimeiselle ek:lle lähdettäessä sijoitus toinen, 0,6 ja 2,7 sekunnin erolla kolmos ja nelos sijoihin.

EK 8

Tähän starttiin paloi hyvä kilpailu ja taistelu toisesta sijasta.

1 21 Eerik Pietarinen 1 45:48,4
2. 23 Emil Lindholm 1 46:02,8 14,4
3. 26 Takamoto Katsuta 1 46:05,2 16,8
4. 25 Nikolay Gryazin 1 46:13,5 25,1
5. 29 Kristian Kiviniemi 1 46:17,3 28,9
6. 22 Teemu Asunmaa 1 46:27,8 39,4
7. 34 Henrik Pietarinen 2 46:43,9 55,5
8. 35 Jarkko Nikara 2 46:43,9 55,5
9. 27 Juha Salo 1 47:01,1 1:12,7
10. 36 Ville Pynnönen 1 47:10,6 1:22,2

Iso kiitos tuestanne!

 

Neste ralli 2018 – Kristian Kiviniemi

Neste ralli 2018 on takana ja omalta osaltamme kilpailu ei onnistunut aivan suunnitelmien mukaan. Kilpailumme päättyi ulosajoon ek:lla 18, kun ajauduimme leveäksi oikealle kääntyvässä mutkassa ja osuimme puuhun/kiveen. Harmillisesta virheestä huolimatta oli kilpailussa hyviäkin hetkiä.

Tässä hiukan infoa kilpailun kulusta ja tapahtumista.

Kilpailuun valmistautumista

Ennen kilpailua ajoimme kahden päivän mittaiset testit Toni Gardemeisterin tiimin, TGS:n, kanssa Mäntyharjulla 19-20.7. Testeissä pääsimme ajamaan 140 kilometriä. Näiden testien aikana ajoimme Skodalla kolmella erityyppisellä testitiellä, joilla kaikilla keskityimme hyvin paljon auton alustan säätämiseen. Testipäivät sujuivat hyvin, ilman ongelmia ja muihin testeissä ajaneisiin kuskeihin tehty aikavertailu näytti hyvältä. Ennen Neste rallin kahta testipäivää olimme ajaneet SM-Pohjanmaa rallin ja siihen kuuluneet kaksi testipäivää.

Linkki testien incar videoon: https://www.youtube.com/watch?v=FBJAKCg4UfQ

Jyväskylään siirryimme maanantaina 23.7, jolloin oli kilpailun ilmoittautuminen ja asiapapereiden haku. WRC 2 luokkaan oli ilmoittautunut kaikkiaan 30 kilpailijaa. Tiistain ja keskiviikon aikana ajoimme kilpailun nuotituksen, jolloin kiersimme kaikki erikoiskokeet kahdesti läpi, tehden ja tarkastaen kilpailunuotin.

Torstai

Torstai päivänä pääsimme ajamaan ensimmäistä kertaa kilpailu maisemissa, kun päivän aikana ajoimme kilpailun shakedown erikoiskokeen kolmeen kertaan. Testi ek:n jälkeen aloimme keskittymään illalla alkavaan kilpailuun. Kilpailu avattiin Harjun yleisöerikoiskokeella, jonne ajoimme WRC 2 luokan 10. nopeimman ajan. Startti kilpailuun oli ehjä.

Perjantai

Perjantai päivänä oli ohjelmassa 10 erikoiskoetta. Aamun lenkillä oli 4 erikoiskoetta, joilla mittaa kertyi yhteensä 54 ek/km. Näillä erikoiskokeilla ajoimme luokkamme 11., 15., 13. ja 16. nopeimmat ajat. Aamun ajat ihmetyttivät, että miksi jäimme niin kauas kärjen vauhdista. Syy aamun ongelmallisuuteen selvisi iltapäivän lenkin aikana, kun ohjelmassa oli 5 erikoiskokeen lenkki ja illan päätteeksi Harjun yleisö ek.

Perjantain toinen lenkki alkoi 14:ksi nopeimmalla ajalla ja sama ihmettely jatkui, mistä ero kärkeen tulee. Kilpailun 7:llä erikoiskokeella, Moksi 2, auton tehot hävisivät heti lähdössä, kun turbon paineet hävisivät käytännössä kokonaan. 1.6 litrainen turbo moottori muuttui vapaasti hengittäväksi, jonka jälkeen piti vaihtaa pienempi vaihde ylämäkiin, jotta pääsimme ne ylös. Siirtymillä paikallistimme vian johtuvan hukkaportin läppää ohjaavan tangon irtoamisesta. Koitimme siirtymillä kaikin keinoin saada auto niin, että mahtuisin sen alle korjaamaan vikaa, mutta mitään ei ollut tehtävissä. Ajoimme päivän loppuun häviten useita minuutteja kärjelle.

Illan huollossa auto saatiin korjattua ja pystyimme jatkamaan kilpailua normaalisti lauantai aamuna. Ongelmallisen päivän jälkeen sijoitus oli 27. yleiskilpailussa ja omassa luokassamme 15.

Lauantai

Lauantai päivä oli kilpailun pisin päivä, jolloin ajettiin neljä erikoiskoetta kahteen kertaan. Yhteensä mittaa niistä kertyi reilu 140 ek/km. Aamun ensimmäinen huomio itselle oli, kun ensimmäisen kerran kiihdytimme liikennevaloista, että nyt autossa on ensimmäistä kertaa kilpailun aikana kaikki tehot tallessa. Perjantaina kärsitty turbo-ongelma oli hidastanut vauhtiamme koko päivän ajan, myös perjantai aamun erikoiskokeilla. Lauantain tavoite oli ajaa hyviä erikoiskoeaikoja ja pyrkiä parantamaan omaa vauhtiamme läpi kokopäivän.

Aamunlenkin ensimmäisellä ek:lla ajoimme luokan 11. nopeimman ajan, vaikka ajoimme edellä ajaneen kilpailijan kiinni ja kärsimme suuresti heidän nostattamasta pölystä. Seuraaville erikoiskokeille saimme isomman lähtövälin, mikä helpotti ajoamme. Aamupäivän lopuille kolmelle erikoiskokeille ajoimme 8. nopeimmat ajat.

Iltapäivän lenkillä pystyimme jatkamaan hyvässä vauhdissa ensimmäiset kaksi erikoiskoetta ja sijoitukset olivat 12. ja 7. Päivä päättyi kuitenkin ennen aikaisesti Päijälän ek:lla tapahtuneeseen ulosajoon. Ulosajo johtui hypyn jälkeen liian myöhäisestä jarrutuksesta, jonka vuoksi valuimme ulos tieltä ja osuimme puuhun/kantoon/kiveen, joka heitti auton etukulman kautta ympäri. Tilanteessa autosta vaurioitui kaksi tukivartta, iskunvaimennin, takakelkka, vanne ja lisäksi tuli jonkin verran kosmeettisia vaurioita. Illan aikana kävimme tiimin kanssa vaurioita tarkemmin läpi ja päädyimme ratkaisuun jättää kilpailu kesken lauantain jälkeen. Ennen ulosajoa, olimme ongelmien jälkeen nousseet yleiskilpailun 20. sijalla ja oman luokan 9. sijalla

Läpikäynti

Kilpailun tavoitteena oli antaa näyttöjä ensi vuoden rallin SM-sarjaa silmällä pitäen. Ensi kaudelle on mahdollista päästä Skodan maahantuojan tuen alle kilpailemaan rallin SM-sarjaan. Maahantuojan tuella ajava kuljettaja kilpailee siis TGS:n tiimin kalustolla.

Perjantaina koettu turbo-ongelma pilasi hyvän tuloksen saamisen kilpailusta. Tämän jälkeen tärkeintä olikin pyrkiä ajamaan vain omaa ajoa ja pyrkiä tekemään hyviä erikoiskoeaikoja. Kilpailun aikana tehty väliaikavertailu kuvastaa hyvin, millä osilla olemme vielä jäljessä kilpakumppaneihin nähden ja missä olemme jo hyvin kartalla.

Kilpailun aikana suurin ero kärkeen lähes poikkeuksetta muodostui pienen tien osuuksilla ja hitaissa paikoissa. Pienen tien osuuksilla ajaminen on todella tarkkaa ja pienetkin virheet näkyvät nopeasti loppuajassa. Hankalin osa pienen tien ajamisessa on hahmottaa jarrutuspaikat oikein. Kun mennään tiukkoihin mutkiin, autolla pitää ajaa aggressiivisella tyylillä, jotta se toimii oikein. Toinen asia, mihin pienellä tiellä tulee kiinnittää huomiota, on nopeat paikat, jotka voidaan ajaa kovaa. Liian kovalla nopeudella ajettu paikka menee usein ”pussille” ja aikaa hävitään paljon. Nämä asiat ovat niitä, jotka yleensä hahmottuvat, kun on ajanut riittävän paljon uudella autolla ja on oppinut tuntemaan auton rajat. Isommalla tiellä vauhti oli hyvällä tasolla jo alusta alkaen ja oli mahtava huomata kehitys, jota kilpailun aikana saimme aikaan. Isommalla tielläkin on silti parannettavaa. Hitaisiin paikkoihin ajo ei tule vielä rutiinin omaisesti, jolloin tulee virheitä ja joissa menee äkkiä sekunnin verran ylimääräistä aikaa. Muutamilla erikoiskokeilla ajaminen tuli jo omastakin mielestä todella hyvin ja se on nähtävillä myös väliajoista. Virheettömällä ja hyvällä ajolla pystyimme jo tietyillä osuuksilla vastaamaan luokan kärjen vauhtiin ja parhaissa väliajoissa onnistuimme ajamaan nopeammin kuin Kalle Rovanperä.

Yhteenvetona voisin itse todeta, että vauhtimme oli hyvällä tasolla ottaen huomioon kokemuksen, joka itsellä Skodan R5:stä on kertynyt. Itsellä oli ennen Neste rallia takana reilu 300 ek/km Skodalla, kun muilla kilpakumppaneilla kokemusta on 10, 20 tai jopa 30 kertaisesti.

Ikävä kyllä kilpailun päättyminen omaan virheeseen ei ollut paras mahdollinen lopetus kilpailulle ja näyttöjen antamiseen. Tiimin kanssa keskusteltiin kisan jälkeen suorituksistani ja ilokseni voin todeta saaneeni positiivista palautetta kilpailuvauhdistani verrattuna kärjen vauhtiin. Näyttöjen antaminen tiimille oli kuitenkin onnistunut. Osittain kilpailuvauhdin ja perjantain ongelmien takia tiimi lupasi järjestää toisen mahdollisuuden ja tehdä helpoksi osallistumiseni seuraavaan SM-ralliin, joka ajetaan Sastamalassa 31.8-1.9. Tulevassa kilpailussa annamme lisänäyttöjä maahantuojan suuntaan ja pyrimme osoittamaan potentiaalimme ensi kauden suhteen.

Kiviniemi ja Kangas Pohjanmaa ralliin Skodalla

Parkanon Urheiluautoilijoita edustava Kristian Kiviniemi tekee suuren satsauksen ja osallistuu kesäkuun 15.-16. päivinä ajettavaan SM Pohjanmaa ralliin Skoda Fabia R5-autolla. Nuotit lukee EPUA:n lisenssillä kilpaileva seinäjokelainen Matti Kangas. Auto huoltoineen tulee Toni Gardemeisterin TGS Worldwiden kautta.

-Nyt se sitten toteutuu. Sopimus käsittää kaksi testiä kisaviikolla sekä täydellisen huollon kilpailussa, Kiviniemi kertoo.

-On erittäin tärkeää, että saamme reilu 100 kilometriä testiä alle, sillä Skoda on ihan erilainen auto, kun meidän Mitsubishi. Tulossa on mielenkiintoinen kilpailu, Kiviniemi jatkaa. Tiistaina ajetun 50-kilometrin jälkeen ajatukset oli varsin selkeät.

-Helppo oli päästä auton ominaisuuksiin sisään. Jarrutuspaikat on ihan erilaiset, kun Mitsubishilla. Niitä pääsemme vielä testamaan lisää torstaina. Hyvä mieli testistä jäi, mutta itse kilpailussa on toki monta muuttujaa, Kiviniemi toteaa realistisena.

Teksti& kuvat: Vesa Rauhala

Kristian Kiviniemi Kuva Vesa Rauhala.JPG