Kupari-nikkelimalmi nousee Kevitsan avolouhoksesta sähköllä


Kevitsan kaivos vietti 22.11.2022 tuotannon aloittamisen kymmenvuotisjuhlaa vihkimällä käyttöön ensimmäisen 500 metrin johdinlinjan.  Johdinautoksi muutettu Komatsu kuljettaa täyden lastin 12 % nousua ylämäkeen käyttövoimana sähköenergia.  Suomen Rakennuskone jälleenmyyjänä toimitti vuosina 2020–21 kaivokselle seitsemäntoista nimelliskantavuudeltaan 220 tonnin Komatsu 830E-5 -louheenkuljetusautoa. Toimitussopimuksessa sovittiin, että autoissa oli ns. trolley valmius. Autot on varusteltu siten, että ne voidaan muuttaa myöhemmin johdinautoiksi. Veto autoissa jo toimitettaessa tapahtui sähköisten ajomoottorien avulla. Sähkö autoihin tuotettiin 60-litraisella, 2500 hevosvoiman vähäpäästöisellä Cumminsin QSK60-moottorilla ja generaattorilla. Muutoksen jälkeen sähkö autoon tuodaan johdinlinjalta pantografien välityksellä.  Ylös ajettaessa kuormalla diesel käy tyhjäkäynnillä. Matka tasaisella tai tyhjänä jatkuu normaalisti dieselillä.

Teksti: Kari Kokkonen, Suomen Rakennuskone


Lue lisää Hankintavinkeistä!

Kommentointi on suljettu.

Create a website or blog at WordPress.com

Ylös ↑