Enset Oy SM-ralli 1.9. – Kristian Kiviniemi

Lauantaina 1.9.2018 ajettu SM-ralli Sastamalan ja Huittisten alueella päättyi osaltamme viidenteen sijaan, vaikka parempaankin oli hyvät mahdollisuudet. Tässä infopaketti kilpailun kulusta osaltamme ja vähän omia mietteitä kisan jälkeen.

Alkuperäisen suunnitelman tarkoituksena ei ollut osallistua Enset Oy ralliin, mutta Neste rallin kuvioiden jälkeen päätettiin suunnitelmiin tehdä lisäys ja lähdettiin kilpailemaan myös SM-sarjan 6. osakilpailuun.

Kilpailuun lähdettiin testien jälkeen tietäen se, että hyvällä ja ehjällä omalla ajolla pystyttäisiin hakemaan tulosta kolmen joukosta. Kilpailun ensimmäinen pätkä oli vielä hieman hakemista johtuen osittain vääränlaisesta rengasvalinnasta aamunlenkille, kun alle laitettiin pehmeä seos, joka ei toiminutkaan niin hyvin kuin kuvittelin.

Ensimmäisessä huollossa vaihdoimme medium seoksen renkaat, jotka osoittautuivat paremmiksi kuin pehmeät, vaikka reitillä olikin ollut sadekuuroja ja viileä lämpötila. Huollon jälkeen myös luottamus ajamiseen löytyi ja vauhti saatiin hyvälle tasolle, jonka jälkeen pystyimme nousemaan seitsemänneltä sijalta toiseksi.

Toisessa huollossa perjantai illan rengaslotto alkoi näytellä isompaa roolia, kun paremmin toimineet medium renkaat loppuivat. Lähdettiin koittamaan sekoittamalla ristiin uusia pehmeitä renkaita ja käytettyjä medium renkaita. Alkuun riski oli kannattava kuudennella ek:lla, mutta seiska ek:lla alkanut sade käänsi kokeilun haitalliseksi. Lopullinen niitti oli, kun auto sammui viimeisen ek:n lähtöön. Tässä kohtaa taistelu toisesta sijasta vaihtui viidenteen sijaan.

Sammumisen syytä ei olla saatu vielä selville. Tiedonkeruusta nopeasti katsottuna kaikki oli kunnossa, eikä omatkaan tekemiset poikenneet millään tavalla muista päivän lähdöistä.

Vaikka päällimmäisenä kisasta jäi käteen pettynyt fiilis, oli siinä myös monta hyvää asiaa. Vauhti oli hyvällä tasolla ja ajaminen Skodalla alkaa onnistumaan paremmin ja paremmin. Suurimmat ongelmat, jarruttaminen ja hitaiden paikkojen ajaminen, ovat ottaneet isoja kehitysaskelia ja enää yksittäiset pienet virheet maksavat aikaa verrattuna kärkeen. Tällaisia virheitä ovat esimerkiksi väärällä vaihteella ajetut paikat.

Tulevaisuuden kannalta kilpailussa osoitettu vauhti kovimpiin kilpakumppaneihin nähden oli hyvä. Oli todella tärkeää, että itsellä tiedossa ollut vauhti pystyttiin todistamaan kaluston ollessa huippuluokkaa ja kunnossa, etenkin turbo ongelman pilattua Neste rallin. Hieno on ollut myös saada hyvää palautetta monelta taholta kilpailun jälkeen juuri vauhdistamme kokeneempiin kilpakumppaneihin nähden. Tiimipäällikkö Toni Gardemeisterilta saatu palaute oli todella mukava kuulla: ”Ajoitte hyvin, tai oikeestaan pirun hyvin”.

Vielä ei tiedetä, miten kuviot etenevät maahantuojan suhteen ensi vuodelle, mutta lähiaikoina tehtäneen päätöksiä asian suhteen.

Tässä vielä tarkempi läpileikkaus kilpailun kulkuun.

Torstai 30.8.

Kilpailun testit ajoimme Huittisissa torstaina. Neste rallin jälkeen ensimetrit kilpa-autolla olivat, kuin ei ennen olisi ajanutkaan, mutta onneksi jo ensimmäisen vedon jälkeen pääsimme rytmiin ja saimme testattua hyvin 35 kilometriä. Testeissä pääpointti oli saada hyvä ajorytmi päälle ja tehdä pientä hienosäätöä alustaan. Päivän päätteeksi oli hyvä nähdä, että vauhti oli muihin verrattuna hyvällä tasolla ja sen pohjalta oli hyvä lähteä lauantain kilpailuun.

Perjantai 31.8.

Reitin nuotituspäivä sujui hyvin. Osa kilpailun erikoiskokeista oli edellisiltä vuosilta tuttuja, mikä helpotti aina nuottien tekemistä ja itse ajamista kilpailussa. Saimme tehtyä hyvät nuotit kaikille 6:lle erikoiskokeelle, joista kaksi ajettiin kilpailussa kahteen kertaan. Reitti oli todella vauhdikas ja haastava sen vuoksi.

Perjantain aikana piti myös tehdä päätökset kilpailussa käytettävistä renkaista, joita sai käyttää 10. Valinnoista muodostui melkoinen lottoarvonta, kun sääennusteet lupasivat vesisateita lauantaille, mutta sääpalveluiden välillä oli todella suuria heittoja. Lopullinen päätös lähteä kilpailuun 6:lla pehmeän- ja 4:llä mediumseoksen renkaalla tehtiin perustuen siihen, että vettä tulee ja lämpötila pysyisi melko matalana läpi päivän.

Lauantai 1.9.

Yön aikana tulleet sadekuurot ja jatkuvasti eläneet sääennusteet lisäsivät päivän haastetta ja varsinkin oikeiden rengasvalintojen tekemistä. Päivän EK:t oli jaettu kolmeen eri jaksoon: EK 1-2 -> huolto -> EK 3-5 -> huolto -> EK 6-8

EK 1 Palojoki 19,36 km

Erikoiskoe peruttiin kilpailijan ulosajon seurauksena.

1. 21 Eerik Pietarinen 1 6:46,8
2. 25 Nikolay Gryazin 1 6:48,0 1,2
3. 28 Hiroki Arai 1 6:48,3 1,5
4. 23 Emil Lindholm 1 6:49,9 3,1
5. 22 Teemu Asunmaa 1 6:52,4 5,6
6. 24 Marko Mänty 1 6:54,4 7,6
7. 34 Henrik Pietarinen 2 6:54,5 7,7
8. 29 Kristian Kiviniemi 1 6:55,5 8,7
9. 26 Takamoto Katsuta 1 6:55,6 8,8
10. 27 Juha Salo 1 6:58,2 11,4

EK 2 Räikänmaa 14,99 km

Ajaminen sujui melko hyvin, mutta muutama virhe pätkällä hidastivat vauhti sen verran, että kärkeen eroa tuli liikaa.

EK 3 Ekojärvi 18,27

Erikoiskoe meni hyvin ja isot virheet saatiin pois, jolloin aika oli myös sellainen, mitä kilpailua ennen uskalsi odottaakin. Vähän kaivelemaan jäivät kuitenkin pienet asiat, joissa paloi aikaa eikä saatu tehtyä pohja-aikaa. Tässä vaiheessa jo huomasi, että päivästä tulee todella tasainen eikä virheisiin ollut varaa.

EK 4 Houhajärvi 11,09

Kolmannella ek:lla löytynyt hyvä rytmi jatkui myös tällä ek:lla ja aika oli taas hyvällä tasolla. Hiukan kaivelemaan jäi kaksi pientä virhettä, joissa paloi mahdollisuus pohja-aikaan.

EK 5 Vehkakorpi 11,84 km

Sama hyvä vauhti jatkui, mutta nyt tuli muuta virhe, mikä näkyy hiukan isommassa aikaerossa kärkeen.

3-5 ek:t sujuivat hyvin ja luotto autoon, renkaisiin ja kaikkeen tekemiseen ajaessa paranee koko ajan.

EK 6 Ekojärvi 2 18,27 km

Sama kymmenyksistä ajaminen jatkui huoltotauon jälkeen ja ajamiseen lisättiin lisää yritystä. Vaikka ek ajettiin todella hyvin lävitse, ei erikoiskokeella saatu tehtyä suuria eroja suuntaan tai toiseen.

EK 7 Houhajärvi 2 11,09

Jälleen tasainen ek, jonka loppu osalla tullut sade teki ajamisesta todella hankalaa ja tarkkaa. Viimeiselle ek:lle lähdettäessä sijoitus toinen, 0,6 ja 2,7 sekunnin erolla kolmos ja nelos sijoihin.

EK 8

Tähän starttiin paloi hyvä kilpailu ja taistelu toisesta sijasta.

1 21 Eerik Pietarinen 1 45:48,4
2. 23 Emil Lindholm 1 46:02,8 14,4
3. 26 Takamoto Katsuta 1 46:05,2 16,8
4. 25 Nikolay Gryazin 1 46:13,5 25,1
5. 29 Kristian Kiviniemi 1 46:17,3 28,9
6. 22 Teemu Asunmaa 1 46:27,8 39,4
7. 34 Henrik Pietarinen 2 46:43,9 55,5
8. 35 Jarkko Nikara 2 46:43,9 55,5
9. 27 Juha Salo 1 47:01,1 1:12,7
10. 36 Ville Pynnönen 1 47:10,6 1:22,2

Iso kiitos tuestanne!

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s