Neste ralli 2018 – Kristian Kiviniemi

Neste ralli 2018 on takana ja omalta osaltamme kilpailu ei onnistunut aivan suunnitelmien mukaan. Kilpailumme päättyi ulosajoon ek:lla 18, kun ajauduimme leveäksi oikealle kääntyvässä mutkassa ja osuimme puuhun/kiveen. Harmillisesta virheestä huolimatta oli kilpailussa hyviäkin hetkiä.

Tässä hiukan infoa kilpailun kulusta ja tapahtumista.

Kilpailuun valmistautumista

Ennen kilpailua ajoimme kahden päivän mittaiset testit Toni Gardemeisterin tiimin, TGS:n, kanssa Mäntyharjulla 19-20.7. Testeissä pääsimme ajamaan 140 kilometriä. Näiden testien aikana ajoimme Skodalla kolmella erityyppisellä testitiellä, joilla kaikilla keskityimme hyvin paljon auton alustan säätämiseen. Testipäivät sujuivat hyvin, ilman ongelmia ja muihin testeissä ajaneisiin kuskeihin tehty aikavertailu näytti hyvältä. Ennen Neste rallin kahta testipäivää olimme ajaneet SM-Pohjanmaa rallin ja siihen kuuluneet kaksi testipäivää.

Linkki testien incar videoon: https://www.youtube.com/watch?v=FBJAKCg4UfQ

Jyväskylään siirryimme maanantaina 23.7, jolloin oli kilpailun ilmoittautuminen ja asiapapereiden haku. WRC 2 luokkaan oli ilmoittautunut kaikkiaan 30 kilpailijaa. Tiistain ja keskiviikon aikana ajoimme kilpailun nuotituksen, jolloin kiersimme kaikki erikoiskokeet kahdesti läpi, tehden ja tarkastaen kilpailunuotin.

Torstai

Torstai päivänä pääsimme ajamaan ensimmäistä kertaa kilpailu maisemissa, kun päivän aikana ajoimme kilpailun shakedown erikoiskokeen kolmeen kertaan. Testi ek:n jälkeen aloimme keskittymään illalla alkavaan kilpailuun. Kilpailu avattiin Harjun yleisöerikoiskokeella, jonne ajoimme WRC 2 luokan 10. nopeimman ajan. Startti kilpailuun oli ehjä.

Perjantai

Perjantai päivänä oli ohjelmassa 10 erikoiskoetta. Aamun lenkillä oli 4 erikoiskoetta, joilla mittaa kertyi yhteensä 54 ek/km. Näillä erikoiskokeilla ajoimme luokkamme 11., 15., 13. ja 16. nopeimmat ajat. Aamun ajat ihmetyttivät, että miksi jäimme niin kauas kärjen vauhdista. Syy aamun ongelmallisuuteen selvisi iltapäivän lenkin aikana, kun ohjelmassa oli 5 erikoiskokeen lenkki ja illan päätteeksi Harjun yleisö ek.

Perjantain toinen lenkki alkoi 14:ksi nopeimmalla ajalla ja sama ihmettely jatkui, mistä ero kärkeen tulee. Kilpailun 7:llä erikoiskokeella, Moksi 2, auton tehot hävisivät heti lähdössä, kun turbon paineet hävisivät käytännössä kokonaan. 1.6 litrainen turbo moottori muuttui vapaasti hengittäväksi, jonka jälkeen piti vaihtaa pienempi vaihde ylämäkiin, jotta pääsimme ne ylös. Siirtymillä paikallistimme vian johtuvan hukkaportin läppää ohjaavan tangon irtoamisesta. Koitimme siirtymillä kaikin keinoin saada auto niin, että mahtuisin sen alle korjaamaan vikaa, mutta mitään ei ollut tehtävissä. Ajoimme päivän loppuun häviten useita minuutteja kärjelle.

Illan huollossa auto saatiin korjattua ja pystyimme jatkamaan kilpailua normaalisti lauantai aamuna. Ongelmallisen päivän jälkeen sijoitus oli 27. yleiskilpailussa ja omassa luokassamme 15.

Lauantai

Lauantai päivä oli kilpailun pisin päivä, jolloin ajettiin neljä erikoiskoetta kahteen kertaan. Yhteensä mittaa niistä kertyi reilu 140 ek/km. Aamun ensimmäinen huomio itselle oli, kun ensimmäisen kerran kiihdytimme liikennevaloista, että nyt autossa on ensimmäistä kertaa kilpailun aikana kaikki tehot tallessa. Perjantaina kärsitty turbo-ongelma oli hidastanut vauhtiamme koko päivän ajan, myös perjantai aamun erikoiskokeilla. Lauantain tavoite oli ajaa hyviä erikoiskoeaikoja ja pyrkiä parantamaan omaa vauhtiamme läpi kokopäivän.

Aamunlenkin ensimmäisellä ek:lla ajoimme luokan 11. nopeimman ajan, vaikka ajoimme edellä ajaneen kilpailijan kiinni ja kärsimme suuresti heidän nostattamasta pölystä. Seuraaville erikoiskokeille saimme isomman lähtövälin, mikä helpotti ajoamme. Aamupäivän lopuille kolmelle erikoiskokeille ajoimme 8. nopeimmat ajat.

Iltapäivän lenkillä pystyimme jatkamaan hyvässä vauhdissa ensimmäiset kaksi erikoiskoetta ja sijoitukset olivat 12. ja 7. Päivä päättyi kuitenkin ennen aikaisesti Päijälän ek:lla tapahtuneeseen ulosajoon. Ulosajo johtui hypyn jälkeen liian myöhäisestä jarrutuksesta, jonka vuoksi valuimme ulos tieltä ja osuimme puuhun/kantoon/kiveen, joka heitti auton etukulman kautta ympäri. Tilanteessa autosta vaurioitui kaksi tukivartta, iskunvaimennin, takakelkka, vanne ja lisäksi tuli jonkin verran kosmeettisia vaurioita. Illan aikana kävimme tiimin kanssa vaurioita tarkemmin läpi ja päädyimme ratkaisuun jättää kilpailu kesken lauantain jälkeen. Ennen ulosajoa, olimme ongelmien jälkeen nousseet yleiskilpailun 20. sijalla ja oman luokan 9. sijalla

Läpikäynti

Kilpailun tavoitteena oli antaa näyttöjä ensi vuoden rallin SM-sarjaa silmällä pitäen. Ensi kaudelle on mahdollista päästä Skodan maahantuojan tuen alle kilpailemaan rallin SM-sarjaan. Maahantuojan tuella ajava kuljettaja kilpailee siis TGS:n tiimin kalustolla.

Perjantaina koettu turbo-ongelma pilasi hyvän tuloksen saamisen kilpailusta. Tämän jälkeen tärkeintä olikin pyrkiä ajamaan vain omaa ajoa ja pyrkiä tekemään hyviä erikoiskoeaikoja. Kilpailun aikana tehty väliaikavertailu kuvastaa hyvin, millä osilla olemme vielä jäljessä kilpakumppaneihin nähden ja missä olemme jo hyvin kartalla.

Kilpailun aikana suurin ero kärkeen lähes poikkeuksetta muodostui pienen tien osuuksilla ja hitaissa paikoissa. Pienen tien osuuksilla ajaminen on todella tarkkaa ja pienetkin virheet näkyvät nopeasti loppuajassa. Hankalin osa pienen tien ajamisessa on hahmottaa jarrutuspaikat oikein. Kun mennään tiukkoihin mutkiin, autolla pitää ajaa aggressiivisella tyylillä, jotta se toimii oikein. Toinen asia, mihin pienellä tiellä tulee kiinnittää huomiota, on nopeat paikat, jotka voidaan ajaa kovaa. Liian kovalla nopeudella ajettu paikka menee usein ”pussille” ja aikaa hävitään paljon. Nämä asiat ovat niitä, jotka yleensä hahmottuvat, kun on ajanut riittävän paljon uudella autolla ja on oppinut tuntemaan auton rajat. Isommalla tiellä vauhti oli hyvällä tasolla jo alusta alkaen ja oli mahtava huomata kehitys, jota kilpailun aikana saimme aikaan. Isommalla tielläkin on silti parannettavaa. Hitaisiin paikkoihin ajo ei tule vielä rutiinin omaisesti, jolloin tulee virheitä ja joissa menee äkkiä sekunnin verran ylimääräistä aikaa. Muutamilla erikoiskokeilla ajaminen tuli jo omastakin mielestä todella hyvin ja se on nähtävillä myös väliajoista. Virheettömällä ja hyvällä ajolla pystyimme jo tietyillä osuuksilla vastaamaan luokan kärjen vauhtiin ja parhaissa väliajoissa onnistuimme ajamaan nopeammin kuin Kalle Rovanperä.

Yhteenvetona voisin itse todeta, että vauhtimme oli hyvällä tasolla ottaen huomioon kokemuksen, joka itsellä Skodan R5:stä on kertynyt. Itsellä oli ennen Neste rallia takana reilu 300 ek/km Skodalla, kun muilla kilpakumppaneilla kokemusta on 10, 20 tai jopa 30 kertaisesti.

Ikävä kyllä kilpailun päättyminen omaan virheeseen ei ollut paras mahdollinen lopetus kilpailulle ja näyttöjen antamiseen. Tiimin kanssa keskusteltiin kisan jälkeen suorituksistani ja ilokseni voin todeta saaneeni positiivista palautetta kilpailuvauhdistani verrattuna kärjen vauhtiin. Näyttöjen antaminen tiimille oli kuitenkin onnistunut. Osittain kilpailuvauhdin ja perjantain ongelmien takia tiimi lupasi järjestää toisen mahdollisuuden ja tehdä helpoksi osallistumiseni seuraavaan SM-ralliin, joka ajetaan Sastamalassa 31.8-1.9. Tulevassa kilpailussa annamme lisänäyttöjä maahantuojan suuntaan ja pyrimme osoittamaan potentiaalimme ensi kauden suhteen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s